Trenden med å endre på gamle standarder ser ut til å fortsette. Vi har allerede sett ulike former for integrerte styrelager, og tidligere i år lanserte et konglomerat bestående av Manitou, Chris King, Cannondale og Rocky Mountain en overdimensjonert styrelagerstandard ved navn OnePointFive. ISIS-standarden for innfesting av krankarmer mot kranklager er et tilsvarende initiativ for å etablere en ny, og helst bedre, standard.
Utstyrsprodusenten FSA lanserer nå Megatech, et forsøk på å etablere en ny kranklagerstandard. I god Open Source-ånd velger de å publisere spesifikasjoner og mål på nett. De velger altså samme fremgangsmåte som OnePointFive og ISIS for å tilgjengeliggjøre og spre standarden til så mange potensielle produsenter som mulig. På denne måten kan de etablere et moment for standarden.
Spørsmålet er hvorvidt dette er et svar på et problem, eller om det kun er en ny variant. FSA hevder selv at trenden med større kranklager-aksler har ført til mindre lager, og dermed større belastning på disse. Megatech skal være en vei rundt dette problemet, og gi et stivere og mer driftssikkert krank-parti.
Løsningen baserer seg på overdimensjonerte lager som presses på plass i krankhuset. Dette forutsetter krankhus med 2 tommers diameter, noe som gjør at rammeprodusentene må endre jig'er, tegninger og konstruksjoner for å ta Megatech i bruk. Løsningen er med andre ord ikke kompatibel med sykler med ordinære krankhus. Videre forutsettes det spesialverktøy for fresing av pressflatene der lagrene skal sitte. Klein og Fisher har tidligere gjort tilsvarende forsøk med lagre som er presset inn i krankhuset, uten at det ble noen umiddelbar suksess. Riktignok var dette lagre i "standard" størrelse, men de ble likvel kjent som problemløsninger, og frarøvet mang en frustrert syklist nattesøvnen.
Alt dette er trekk som taler i mot at Megatech skal etablere seg som standard. Sykkelbransjen er allerede befengt med en skog av standarder. Megatech ser foreløpig ut til å være en god tanke, men kanskje litt uten bakkekontakt. Nei, gi oss heller et ennå større krankhus. Da kan vi presse inn et Rohloff-nav, og få girkassa der den hører hjemme.