Liten fare
– Det er helt klart greit å sjekke denne skruen, men det skal mer til enn at denne løsner for at bremsen skal slutte å virke, påpeker Formularepresentant Peter Bascheck hos importøren Deler AS.
Skruen på innsiden av hendelen er en av flere deler som holder hendelen på plass på Oro-bremsene. Løsner denne helt vil hendelbladet også kunne løsne og bremsen vil slutte å fungere.
På bremsene som Formula USA kaller tilbake har ikke disse skruene blitt festet helt etter boka og de kan i verste fall løsne. En kjapp runde med 2 mm unbrakonøkkelen er nok til å fikse dette på egenhånd. Momentet på 1Nm tilsvarer i følge Formula USA at du skrur skruen helt fast med den korte siden av unbrakonøkkelen og så strammer ytterligere 1/4 runde med den lange armen på nøkkelen.
Det er kun bremser med serienummer lavere enn 295237 som er for slapt montert i følge Formula USA, ingen av de andre bremsene skal ha noe problemer med denne skruen. Deler AS har heller ikke opplevd dette som et problem og har ikke blitt bedt om noen stor tilbakekallingsoperasjon lik den i USA.
– Jeg skjønner jo at de må være ekstra forsiktige i USA med de reglene de har der, men i Europa har ikke dette være noe problem.
Har du en Oro-brems, enten det er K24, K18, Puro eller Bianco med et utsatt serienummer så dobbelsjekk at skruen sitter fast.
TERRENGSYKKEL oppfordrer samtidig alle til å sjekke skruer og bolter på sykkelen med jevne mellomrom uansett. Spesielt de som har med bremser, styre og hjul og gjøre.