Å høkke oppover

Det krever mot og gøts å dra ut de største kantene nedover, mens det kreves styrke, teknikk og maks innsats å forsere kanter oppover. Her er prosedyren for hvordan du overvinner terrengets verste kranglekanter. De som skal delta i Terrengsykkelrittet får her måten å forsere Slettfjells bratte vestside.

Sist oppdatert: 18. mai 2009 kl 15.56
HEV BLIKKET: Sørg for å være i balanse når du nærmer deg kanten. Er innkjøringen bratt er dette mye av hemmeligheten.
HEV BLIKKET: Sørg for å være i balanse når du nærmer deg kanten. Er innkjøringen bratt er dette mye av hemmeligheten.
Lesetid: 3 minutter

GLOSEBOK

* Hucking (på nynorsk: høkking): Kunsten å slippe seg utfor en klippe og sveve ned til en mer eller mindre kontrollert landing. Fenomenet tok av med introduksjonen av de første frikjøringsfilmene for ti år siden. Oppoverhøkking fungerer best på mindre klippekanter, men kan være minst like vanskelig – og betydelig mindre helseskadelig.

Det er flere ting som gjør forsering av kanter vanskelig. De kan være så høye at kranken slår nedi fjellet, de kan komme på toppen av en allerede vanskelig og bratt klatring og de kan ha en teknisk fortsettelse som gjør at du må holde koken også etter kanten. Oppover-høkket er terrengsyklingens hellige gral. Mestrer du dette, blir du alles helt på fellestur.

Vi valgte oss en kant som byr på alle utfordringene i én for å illustrere både problemet og teknikken som skal til. Bratt innkjøring, høy kant og teknisk utkjøring videre.

Denne kanten finner du på vei opp til Slettfjell i Østmarka. Omtrent halvveis på runden for Terrengsykkelrittet.

Første bud er å komme frem til kanten med passe styrefart og i balanse. Sykkelen bør være i et egnet gir i det du kommer til kanten. For lett gir gjør at du lett blir stående på kanten uten fremdrift, mens for tungt gir gjør det vanskelig å komme i gang på oversiden. For litt skikkelig moment i tråkket, er det greit å bruke mellomskiva.

Velg spor og fart med omhu på vei inn. Når du nærmer deg kanten, hever du blikket og passer på at pedalene kommer i riktig posisjon for forsering. Har du nok fart og er i balanse, kan et kort bakovertråkk på stedet gi deg den pedalklaringen du trenger. Det er kjedelig å slå pedalen nedi fjellet akkurat i rykket som skal frakte deg opp og over.

Rett før kanten lader du sykkelen ved å legge deg litt frempå med bøyde armer og bein. Så løfter du forhjulet opp ved å rette deg raskt opp og flytte vekten litt bakover. Så fort forhjulet er oppe må du få vekten fremover igjen samtidig som du rykker i pedalene og tråkker til. Løft styret opp og skyv det frem, mens du drar i pedalene og tråkker til med tilstrekkelig vekt på bakdekket til at det gir grep på fjellet. I rykket gjelder det å gi full innsats.

Du må hive sykkelen opp og frem uten å miste kontrollen og kraften i pedalene.

Vel oppe må du holde det gående og trå videre.

Publisert 18. mai 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 18. mai 2009 kl 15.56
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen