Brage Vestavik herjer i Red Bull Hardline

Brage Vestavik er blant verdens beste free-racere. Det gjorde at han kvalifiserte til å være med i den knallharde konkurransen Red Bull Hardline. Se filmen fra finalerun'et i Hardline.

Sist oppdatert 2. oktober 2018 kl 16.16
brage vestavik red bull hardline
STORE HOPP: Brage Vestavik er bedre på store hopp enn de fleste. Foto: Boris Beyer/Red Bull

– Jeg er vanvittig fornøyd med å komme på 6. plass i år. Det er vilt å konkurrere mot de beste gutta i verden på den verste løypa og komme på sjette plass.

 

GOD I LUFTA: Brage Vestavik mestrer den heftige løypa i Hardline bedre enn de fleste. Foto: Boris Beyer/Red Bull
GOD I LUFTA: Brage Vestavik mestrer den heftige løypa i Hardline bedre enn de fleste. Foto: Boris Beyer/Red Bull

Brage Vestavik deltok for tredje år på Red Bull Hardline i Wales forrige helg. Utforkonkurransen som er Dan Athertons drømmekonkurranse regnes som verdens tøffeste utforkonkurranse på tid.

Her møtes hvert år et knippe av verdens aller mest vågale utforsyklister for å utfordre seg selv og terrenget i en løype som er flere hakk røffere enn de vi vanligvis møter i verdenscupen.

Dans lillebror og utforverdensmesteren fra Hafjell i 2014, Gee Atherton vant årets Red Bull Hardline foran Bernhard Kerr og Charlie Hatton.

På veien til 6. plass i finalen syklet Brage Vestavik fortere enn kjente navn som Brendan Fariclough, Florent Payet, Laurie Greenland, Kaos Seagrave, Greg Williamson og et knippe andre verdensstjerner med topp plasseringer i både VM og verdenscupen.

GODT SELSKAP: Brage Vestavik (med caps nærmest) hevder seg blant de aller beste i Red Bull Hardline. Foto: Boris Beyer/Red Bull
GODT SELSKAP: Brage Vestavik (med caps nærmest) hevder seg blant de aller beste i Red Bull Hardline. Foto: Boris Beyer/Red Bull

Brage forteller om sin opplevelse fra de tre årene han har deltatt i Hardline.  

– Jeg husker den første gangen jeg kom hit i 2016. Jeg var så redd, men samtidig så var det veldig kult. Når du ser på løypa blir du redd, men når du sykler den så tar adrenalinrushet over, spesielt når du er sammen med en sånn gruppe syklister som samles her. Jeg husker att Gee tauet alle inn på hoppene, han er veldig god på sånt.

Det første året så ødela jeg sykkelen i tillegg til at jeg tok det litt rolig på grunn av et brudd i ryggen fra tidligere. Det ble ikke noe konkurranse på meg da.

I fjor var det mye bedre. Det er helt annerledes når du har vært her før. Du vet hvor alt er. Regnet gjorde forholdene vanskelige i fjor, men jeg kom på 12. tror jeg, og var veldig fornøyd med det.

 I år er løypa enda større og hoppene enda høyere. De tekniske partiene er de samme, og de er definitivt det aller vanskeligste med løypa. Partiene mellom hoppene. Alle sier det samme, at det er seksjonene mellom hoppene som virkelig er de vanskelige.

LUFTIG: Alle hoppene i Hardline er forskjellige og med en krevende tvist.
LUFTIG: Alle hoppene i Hardline er forskjellige og med en krevende tvist.

Løypene her er hovedsakelig håndbygget, jeg elsker hvor nøyaktig og perfekt de er bygget. Jeg kan ikke en gang forestille meg alle timen som må ha gått med til å bygge dem. Jeg vet at det tar med en hel uke å bygge et lite hopp.

Det er virkelig kult at Dan bruker de naturlige elementene og andre menneskeskapte elementer i løypa. Som når han bruker eksisterende stein-murer, gjerder og veien for å sette sammen en helt rå løype.

Hvis du så vei-hoppet før Dan og Olly bygde det store trehoppet inni mellom alle de store steinene, så hadde du sagt at det ikke går an. Det lar seg ikke gjøre, men de har fått det til.

Jeg elsker Wales, skogen, jorda, de spektakulære omgivelsene. De er en rå setting for et arrangement som dette.

Det er skikkelig vanskelig å holde på fokus her. Vanligvis i utforløyper er det hopp, rolig, hopp osv. Her går du rett inn i steiner, røtter, bratte tekniske partier og så rett inn i et nytt kjempelement. Det er aldri noe hvile.

MÅLHOPPET: Gee Atherton tok seieren i årets Red Bull Hardline - sistehoppet mestret han med glans. Foto: Sven Martin/Red Bull
MÅLHOPPET: Gee Atherton tok seieren i årets Red Bull Hardline - sistehoppet mestret han med glans. Foto: Sven Martin/Red Bull

Hoppene er så store, men det er ikke det vanskeligste. Alle hoppene har en eller annen tvist, som vei-hoppet. De fleste slike kan du liksom bare sykle ut kanten på, men ikke dette for hoppkanten går nedover, så du må poppe og løfte ut, og så kan du ikke se landingen før du er på kanten, og når du ser den så ser du at det er en kul der som du må komme over for å ikke går på trynet.

BRØDRE: Gee og Dan Atherton er sammen med lillesøster Rachel verdens desidert råeste terrengsykkel-søsken. Foto: Sven Martin/Red Bull
BRØDRE: Gee og Dan Atherton er sammen med lillesøster Rachel verdens desidert råeste terrengsykkel-søsken. Foto: Sven Martin/Red Bull

Å sykle med Dan [Atherton] er helt vilt. jeg elsker å bygge løyper selv, og Dan er en stor inspirasjon for meg når det kommer til det.

Det er ikke mange i verden som kan bygge det han bygger, men han bygger det, og så sykler han det. Så da vet du i hvert fall at det går an. Det siste store hoppet er nytt i år. Hvis du så det på en tegning så ville du bare tenke "No Way", men jeg elsker det siste hoppet.

Se filmen av Brages finalerun her: 

Gee Atherton vant årets Red Bull Hardline. Se hans finale-run her: 

GOD STEMNING: Gee Atherton tar seg tid til å mingle med fansen under Hardline. Foto: Sven Martin/Red Bull
GOD STEMNING: Gee Atherton tar seg tid til å mingle med fansen under Hardline. Foto: Sven Martin/Red Bull
PALLEN: Bernhard Kerr, Gee Atherton og Charlie Hatton tok pallplassene i Red Bull Hardline 2018. Foto: Sven Martin/Red Bull
PALLEN: Bernhard Kerr, Gee Atherton og Charlie Hatton tok pallplassene i Red Bull Hardline 2018. Foto: Sven Martin/Red Bull
Publisert 2. oktober 2018 kl 16.11
Sist oppdatert 2. oktober 2018 kl 16.16
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen