Test av Assos Rally sykkelshorts

Sveitsiske Assos er kjent som sykkelbukse-ekspertene. Nå lanserer de for første gang en bukse og to trøyer spesielt beregnet på terrengsykling. Vi besøkte hovedkontoret i Sveits og ble med på sykkeltur.

Sist oppdatert 9. oktober 2014 kl 13.55
<b>NY BUKSE:</b> Du er avhengig av en god kontobalanse for å kunne kjøpe Assos nye terrengsykkelbukse. Men at den er god er det lite tvil om.
<b>NY BUKSE:</b> Du er avhengig av en god kontobalanse for å kunne kjøpe Assos nye terrengsykkelbukse. Men at den er god er det lite tvil om.

– Dette er et helt nytt kapittel i selskapets historie, sier Omar Visentin, sjefen for produktutvikling hos Assos. Han peker på et klesstativ med sykkeltrøyer og –bukser og tar etter hvert for seg selebuksa på den faste Assos-modellen som står foran oss i levende live. Hans magemuskler er kjent for de fleste som har sett en Assos-annonse de siste årene. Assos er for gjennomførte til å ty til dukker.

– Terrengsykkelkolleksjonen Offroad Rally SS7 har vært under utvikling i mange år, men fart er ikke Assos når det kommer til nye produkter. Utvikling tar tid og Rally-kolleksjonen har gått gjennom 40, kanskje 50 prototypestadier på vei til produktet vi har nå. Sier Omar.
– Selv det dere får prøve her er ikke helt fullført, vi har gjort ytterligere noen få endringer fra førproduksjon til sluttproduktet, prediker han. Mannen med det arabiske navnet er sveitser fra italienske, Ticino, akkurat som Assos.

Omar er sykkelplaggnerd til fingerspissene. Han ramser opp antallet materialer som har blitt benyttet i den nye terrengsykkelshorten, tre. Og antallet stoffbiter, 10. Hvert materiale, og hver bit har en funksjon og en tanke bak. Hovedstoffet i shortsen – Rally Bib SS7, er et vevd stoff med 51 prosent spandex og 49 polyamid. Det vanlige er i følge Omar 25-39 prosent spandex. Den økte mengden spandex gir mer kompresjon og en strammere shorts. Polyamid i stedet for ren polyester gir en mer solid bukse. At buksa er vevd og ikke strikket gjør den også grovere og mer robust i følge Omar.

<b>POLYAMID:</b> Materialet i Rally-buksa er vesentlig fastere enn vi er vant til i sykkelbukser.
<b>POLYAMID:</b> Materialet i Rally-buksa er vesentlig fastere enn vi er vant til i sykkelbukser.

POLYAMID: Materialet i Rally-buksa er vesentlig fastere i fisken enn vi er vant til i sykkelbukser.

Stoffbiten foran skrittet består av 60 prosent polyamid, 6 prosent karbonfiber (!) og 34 prosent spandex. Denne biten er til gjengjeld lagt dobbelt, for slitestyrke og for å unngå at den blir gjennomsiktig. I tillegg har buksa en liten nettinglomme på rumpa.

Puta i skrittet og rumpa er liksom Assos’ varemerke. Assos er en av ytterst få bukseprodusenter som lager sine egne puter. Mens mange andre bukseprodusenter kjøper putene sine fra en av flere puteprodusenter, utvikler Assos sine egne. Den sveitsiske produsenten er ganske stolte over at de ikke sponser noen profflag, men likevel syr flere hundre puter inn i proffbukser hvert år, mot betaling. En tjeneste de kun tilbyr proffer, og som gjøres inhouse i Stabio utenfor Lugano i Sveits. Tilfeldigvis også et sted der mange proffer har valgt å bosette seg, blant andre, Cadel Evans, Michael Rogers og Alberto Contador

Puta i Rally-buksa har en funksjon som Assos kaller Golden Gate. Det vil si at den bare er sydd fast i buksa på noen få steder. Dette betyr at buksestoffet kan bevege seg uavhengig av puta, noe som gjør at puta beveger seg mindre på rumpa di. Det gjør også at luft kan strømme mellom pute og buksestoff når du reiser deg fra setet.
Puta har for øvrig et rom med skjellfasong foran, et ballerom, rett og slett, humrer Omar. I tillegg har puta tre-lags konstruksjon med vaffelmønstret skum mellom to lag med antibakterielt stoff. En siste, ny funksjon for SS7-generasjonen bukser er hva Assos kaller Bat-wing-konstruksjon. Puta har to vinger som er festet med korte sømmer litt ned på innsiden av låret. Disse beskytter lenger ned enn vanlige bukser og hindrer at den mannlige anatomi kan snike seg på siden av puta og komme i klem.

Puta i den nye terrengshortsen er også plassert lengre bak enn på landeveisshortsene til Assos, samt har lommer for 8 mm tykke beskyttelsesputer på hoftene. Disse putene er laget i et materiale likt D3O eller Sas-tec, som er mykt og smidig inntil det får et slag, da beskytter det bedre enn et hardt skall.

Buksa har kun seler og ikke noe ryggstykke. Selene krysses på ryggen, men går bredt over brystet. De er brede og myke.

<b>SELER:</b> Selene krysser midt på ryggen, men er uten stoff mellom. Over rumpa er en liten lomme til nødrasjoner.
<b>SELER:</b> Selene krysser midt på ryggen, men er uten stoff mellom. Over rumpa er en liten lomme til nødrasjoner.

SELER: Selene krysser midt på ryggen, men er uten stoff mellom. Over rumpa er en liten lomme til nødrasjoner.

Trøyene.

Rally-kolleksjonen til Assos inneholder i tillegg til den nye buksa, også to trøyer. Den ene, mest avanserte var ikke produksjonsklar i sommer da vi fikk se den, mens vi fikk teste den andre, noe enklere versjonen.

Toppmodell-trøya, Rally SS7 Trekking er virkelig avansert med mange forskjellige stoffer (6), 25 forskjellige deler og et helt spesielt nettingstoff på ryggen og på skuldrene. Dette nettingstoffet er paradoksalt nok ganske tjukt, Assos kaller det 3D-mesh, og det fungerer litt som en fjær. Lys og luft slipper igjennom, samtidig som det beskytter mot sekken som Assos forventer at du har på ryggen og skuldrene når du bruker denne trøya. Trøya har for øvrig høyt innhold av polyamid også den, for økt holdbarhet og beskyttelse ved fall.

AVANSERT: Rally Trekking-trøya fra Assos er uhyre avansert i konstruksjonen og nettingen på ryggen fungerer som lufting og som en pute mot en evt sekk. Undertrøye følger med slik at du unngår å bli solbrent.
AVANSERT: Rally Trekking-trøya fra Assos er uhyre avansert i konstruksjonen og nettingen på ryggen fungerer som lufting og som en pute mot en evt sekk. Undertrøye følger med slik at du unngår å bli solbrent.

AVANSERT: Rally Trekking-trøya fra Assos er uhyre avansert i konstruksjonen og nettingen på ryggen fungerer som lufting og som en pute mot en evt sekk. Undertrøye følger med slik at du unngår å bli solbrent.

Trøya er laget med asymmetrisk elastikk, slik at den strekker seg i vannrett retning, men ikke loddrett. Dette gjør at lommene ikke siger ned på rumpa når de fylles med bananer og reserveslanger.

På grunn av det store nettingstykket på ryggen anbefaler ikke Assos å bruke trøya uten undertrøye, solbrenthet vil kunne være resultatet. Derfor selges også trøya kun sammen med en dertil egnet undertrøye fra Assos’ Skinfoil hot summer-kolleksjon. Fordyrende, men også oppdragende. Undertrøye er fint. Assos’ undertrøye består av 85% polypropylen og 15 prosent polyester. Polypropylen er resirkulert plast og er et såkalt hydrofobisk materiale. Det kan rett og slett ikke holde på vann.

Rygglommene har et stramt bånd øverst med stort refleksfelt, og den midterste lommen har en ekstra glidelåslomme integrert. Smart for nøkler og penger.

Den noe enklere trøya SS Cape Epic EV07 er laget i samarbeid med rittet Cape Epic og er en trøye i 100 prosent polyester. Den er også asymmetrisk elastisk, samt har de samme faste lommene med refleksbåndet som på Trekking-trøya. Passformen på Cape Epic-trøya er noe strammere og stoffet er noe lettere. Cape Epic-trøya frontes som en trøye til rundbaneritt, mens Trekking-trøya paradoksalt nok, er tiltenkt etapperitt som nettopp Cape Epic.

 

I praksis:

For å prøve Assos’ nye satsing på terrengsykling ble vi tatt med på en lang og variert terrengsykkeltur på stier rundt Luganosjøen i Sveits. Flere av stiene her har vi i Terrengsykkel brukt til å teste sykler tidligere, så noe var kjent grunn. I løpet av turen ble vi både utsatt for høye temperaturer og en og annen regnskur. Syklingen foregikk i tidvis lange og bratte utforkjøringer og i ditto lange klatringer tilbake til utgangspunktet. En tilnærmet perfekt tur for å prøve den nye buksa og Cape Epic-trøya. Siden lanseringen i juli har buksa og trøya også blitt brukt mangfoldige timer til. Både alene og som underbukse (sic) med vid shorts utenpå. Alltid uten sårhet og uten at rifter har oppstått i stoffet. Buksa har blitt vasket et titalls ganger, både med og uten hoftepolstringene i buksa, uten at buksa ser en dag eldre ut.

<b>LUNSJ-SPURT:</b> Terrengsykkels utsendte (tv med oransje viser på hjelmen) utfordrer de andre journalistene til en spurt mot lunsjrestauranten i en fjellside over Lugano-sjøen.
<b>LUNSJ-SPURT:</b> Terrengsykkels utsendte (tv med oransje viser på hjelmen) utfordrer de andre journalistene til en spurt mot lunsjrestauranten i en fjellside over Lugano-sjøen.

LUNSJ-SPURT:Terrengsykkels utsendte (tv med oransje viser på hjelmen) utfordrer de andre journalistene til en spurt mot lunsjrestauranten i en fjellside over Lugano-sjøen.

Alle som har prøvd en Assos-bukse tidligere vet at de er blant de mest komfortable buksene du kan få. Rally-buksa skuffer ikke den heller. Men det første vi merker når vi tar den på er at den føles ganske lav bak, samt at stoffet rundt lårene er strammere enn vi er vant til. At buksa føles lav på ryggen skyldes plasseringen av puta lenger bak, samt det at buksa ikke har noe ryggstykke, kun seler. Det litt tjukke polyamidstoffet på lårene føles solid. Beskyttelsesputene på hoftene kan lett tas vekk, men de merkes knapt under sykling. Vi har latt dem være på.

Det er vanskelig å si at Assos har funnet opp terrengsykkelbuksa på nytt, men det er grunnlag for å si at de har tenkt nøyere gjennom en terrengsyklists behov enn de fleste andre. Puta føles fabelaktig god, og beskyttelsen på innsiden av lårene gjør en faktisk forskjell. Det stramme stoffet gir følelsen av at du har på deg noe som beskytter, og putene på hoftene gjør en god jobb ved fall. Vi har prøvd. Buksa er ikke blant de aller letteste på markedet, og buksestoffet er litt varmt. Til gjengjeld er overdelen totalt åpen, slik at du lett får luftet ut. Det solide stoffet i skrittet gir god beskyttelse mot blygsel, samt holder alt av kroppsdeler på plass.

Tilpasningene til terrengsykling føles små, men faktisk nyttige. Den litt lave skjæringen bak og plasseringen av puta lenger bak, er begge fine for litt mer oppreist sykling enn på racer. Det solide stoffet og beskytterne på hofta gir også mening, i hvert fall hvis man legger igjen stoltheten og innrømmer for seg selv at man faktisk går på trynet inne i mellom.

<b>BUKSA DI? </b> Med polstringer på hofta, markedets beste skrittpute og en konstruksjon som varer i årevis har Assos løftet standarden for terrengbukser, prisen også.
<b>BUKSA DI? </b> Med polstringer på hofta, markedets beste skrittpute og en konstruksjon som varer i årevis har Assos løftet standarden for terrengbukser, prisen også.

BUKSA DI?  Med polstringer på hofta, markedets beste skrittpute og en konstruksjon som varer i årevis har Assos løftet standarden for terrengbukser, prisen også.

I tidligere tester vi har gjort av sykkelbukser både for Landevei og Terrengsykkel har Assos ikke alltid vunnet på umiddelbar komfort. Til det føles de litt stramme og nesten litt stive, men ingen bukser i denne testerens sykkelbukseskuff har holdt seg så bra som Assos-buksene. En to år gammel Assos-bukse ser ut som den er ny, mens tilsvarende bukser fra andre premium-produsenter begynner å bli tynne i stoffet og vel luftige i sømmene etter kun en sesong.

Assos Rally SS7-buksa er uten tvil førstevalget i sykkelbukse-skuffen nå. Den gir ingen gnissing eller sår, noe sted, samt føles beskyttende og god under bruk. Den bør vaskes skånsomt, men den har også tålt helt vanlige vask på 40 grader uten problemer. Den kan også brukes til landeveissykling uten problemer, men sitter du veldig aggressivt på sykkelen vil du kanskje savne noe polstring helt foran i skrittet, samt at den vil føles ekstra lav på ryggen.

Prisen er ekstremt stiv, men det er ikke usannsynlig at denne buksa vil vare lenger enn to andre fra en annen produsent, da er pristillegget spist opp. At den også vil være mer komfortabel gjennom hele sitt livsløp er verdt å ta med seg, men vanskelig å sette en pris på.

Trøyetest

Å teste en sykkeltrøye er litt meningsløst da passform betyr nesten alt. Det vi kan si er at Cape Epic-trøya har holdt seg utrolig godt etter 3 måneders ivrig bruk. Den har solide lommer som ikke siger, og den har et robust stoff som likevel ikke er altfor varmt. Den har selvfølgelig heltrukken glidelås og en myk glidelåsgarasje mot haka, og den kommer i flere farger. Vi stusser dog litt på at den har en stor Cape Epic-logo på skulderen. Vi forstår at Assos vil samarbeide med det flotte rittet i Sør-Afrika, men vi kan se for oss at en del vil kvie seg litt for å sykle md Cape Epic-logoen så synlig, uten faktisk å ha vært med på rittet.

Passformen er ettersittende uten at den føles som en kondom. Den er ikke like trang som racingtrøyene i Assos' landeveiskolleksjon, men langfra en vid stisyklingstrøye. Ermene er litt lengre enn det som var standard for noen år siden, til et stykke ned på bicepsene. Halsen er ikke trang, men heller ikke vid på testeren som bruker mellom 39 og 40 i finskjorter.

SPONSORTRØYE: Assos' Cape Epic-trøye er flott, men linken til Cape Epic vil kanskje være litt snodig for de som ikke har deltatt der selv?
SPONSORTRØYE: Assos' Cape Epic-trøye er flott, men linken til Cape Epic vil kanskje være litt snodig for de som ikke har deltatt der selv?

SPONSORTRØYE: Assos' Cape Epic-trøye er flott, men linken til Cape Epic vil kanskje være litt snodig for de som ikke har deltatt der selv?

Assos’ nye Rally-kolleksjon er kanskje liten og dyr, men den virker utrolig gjennomarbeidet og bringer flere nye ting til terrengsykkelbekledning. Tilbringer du mange timer på terrengsykkelsetet gjør du lurt i å investere i en, eller flere gode sykkelbukser og du finner ingen som er bedre enn Assos’ nye. De flotte trøyene kompletterer antrekket, men fremstår ikke like viktige for hvordan du føler deg på sykkelen.

Assos T.Rally SS7 Bib shorts
2999 kroner

SS Cape Epic XCJersey Evo7
1399 kroner

SS.rallytrekking jersey Evo 7 + Skinfoil Summer baselayer
2799 kroner

Importør i Norge:
LK Norge

Publisert 9. oktober 2014 kl 13.55
Sist oppdatert 9. oktober 2014 kl 13.55
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen