Test av Madison Tempest - vanntett shorts

Med typisk høstvær på plass ute er det på sin plass å oppdatere garderoben. En vanntett shorts er et genialt plagg. Vi har prøvd Madison Tempest ¾.

Sist oppdatert 7. oktober 2014 kl 12.37
Madison Tempest i ¾ lengde.
Madison Tempest i ¾ lengde.

Det er høst. Siden vi i Norge har valgt å bosette oss såpass noldus langt nord på denne kloden, innebærer det litt mer meteorolog-mat: Vind, regn og synkende temperaturer i tillegg til mørke. Dette er også tida på året hvor mange sykkelglade finner visse hull og mangler i garderoben med sykkeltilpasset bekledning og utstyr. Du har da to valg: A) La hullene være og prioritere med Dr. Phil og Frustrerte fruer i reprise på "daytime TV", eller B) Legge noen hundrelapper på disken for et plagg som sikrer deg minnerike stiturer uten at litt sølesprut ødelegger noe som helst glede.

Skal vi gjette, kan en Madison Tempest-shorts fylle et slikt hull i manges sykkelgarderobe. Buksa kommer i to varianter, en med vanlig «baggy»-lengde og en med ¾ lengde. Vi har prøvd sistnevnte. Madison er laget av det produsenten kaller M:Tec Waterproof, en 2,5 lags membran med vanntetthet på 15 000. Storparten er laget av et mikro-ripstop-materiale, mens seteparti og området som dekker knærne, er i stretch.

Buksa har videre to laminerte lommer med hemper foran på sidene der bukselommer ofte sitter. To solide knapper og en glidelås står for lukkingen foran, mens kraftige borrelåser på hoftekammen og silikonstriper på innsiden i korsryggen sørger for at den sitter oppe.

I bruk er Madison Tempest nokså stor i størrelsene. Stoffet er mykt og ledig, og både den korte og den lange versjonen gir plass til knebeskyttere. Som nevnt er det den ¾ lange versjonen som omtales her. Bukser av denne typen brukes kanskje helst sammen med løse knær eller løse bein under, og da er buksekant som gnager over knærne ikke et tema. Buksebeina kan uansett strammes like under knærne for å minimere bevegelse her. Noen vil kanskje hevde at den korteste varianten er hakket stiligere. Da er det verdt å huske på at knærne er utsatt når man sykler i kaldt og vått vær. Knær som ikke holdes varme og tørre, har lettere for å plages med betennelser og annet man ikke vil ha.   

Madison Tempest gjør en helt super jobb med å holde elementene ute. Etter gjentatte ganger i vaskemaskinen gjør den fortsatt jobben. Selv om stoffet først kan virke tynt, er slitestyrken en positiv overraskelse. Buksa har også «vært nedpå» et par ganger uten å revne. Den blir heller ikke plagsomt klam selv om den mangler lufting. Det er uansett viktigere for et slikt produkt å holde deg tørr enn å slippe inn avkjølende luft.

Madison Tempest ¾ koster relativt billige 510 kroner. I kort versjon koster den under femhundrelappen. Dette er gjerne halvparten av hva tilsvarende bukser laget av mer kjente membraner, men vi kan ikke se noen vesensforskjell i funksjon mellom Madison og andre, langt dyrere varianter. Skulle vi trekke fram en liten minus, måtte det være den vertikale orienteringen på de nokså stive, laminerte glidelåsene på lommene. Det kjennes litt motstand i denne når man tråkker. Dette glemmes underveis på tur, men representerer et ørlite irritasjonsmoment som ville vært eliminert hvis glidelåsen var plassert på skrå eller liggende og fulgt lysken i større grad. 

Det er, som du skjønner, helst på høsten at Madison Tempest kommer til sin virkelige rett. På denne tiden av året trekkes fort denne buksa utenpå lycraen før hver tur. Vi har brukt buksa også til oppvarming før ritt i regnvær midt på sommeren. Den er genial også til slikt bruk. Kort sagt, det er lurt å ha en bukse som Madison Tempest i skapet uansett årstid. Vi bor tross alt i Norge.

Britiske Madison tas inn til Norge av Friksjon Sykkel & Kjærlighet.

Publisert 7. oktober 2014 kl 11.40
Sist oppdatert 7. oktober 2014 kl 12.37
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen