En ting er helt sikkert, om du trodde du hadde det du trengte av klær, må du tro om igjen. Farger, snitt og trender endrer seg naturlig nok med tiden, men fremdeles klarer nesten alle produsentene å komme opp med nye varianter for å tekkes selv den mest kresne.

I de store messehallene er det et tydelig tegn, at det for terrengsyklistene blir enda mer farger fremover. Mange av de store produsentene som har fokusert langt mer på finesser enn design, har nå turt å komme opp med et dristigere fargevalg. Et av eksemplene er Gore. De har lenge holdt seg til dempede, nesten litt kjedelige klær, mens de nå har en røffere og friskere linje, for å tekkes terrengsyklistene.

Annonse

Fikk pris

De siste årene har vi sett eksempler på vanlige trøyer, med ulike membranløsninger. Dette har nå blitt tatt et skritt lenger. Craft fikk en Eurobike Award for sin nye sykkeltrøye. Dette er en tettsittende trøye, med en vanntett membran. Den er elastisk som en vanlig trøye, og puster godt. Glidelåsen er beskyttet av en flapp med samme membran, og førsteinntrykket forteller om en trøye som kan passe norske forhold godt.

Fra skogtur til Sør-Amerika

Tyske Maloja er trolig det mest kreative klesmerket i bransjen. Hvert år, endrer de tema for kolleksjonen sin. Hele selskapet reiser til et område, og bor og jobber sammen med lokalbefolkningen, for å høste inspirasjon. Årets sesong var inspirert av fjellbøndenes harde arbeid, mens det i 2013 vil handle om Sør-Amerika. De drar konseptet sitt lenger og lenger hvert år, og leverer en komplett linje med funksjonelle klær til terrengsykling, klatring og fritid.

Vaude er en annen tysk kjenning. De fortsetter med det de er gode på, funksjonelle klær i friske farger. De setter også stort fokus på miljøet, og forteller at hele produksjonslinjen er den mest miljønøytrale i bransjen.

Lange dager

Vi har lange dager på messen, og både tirsdag og onsdag jobbet vi 17 timer. I dag skal vi titte nærmere på nyheter fra Canyon, Specialized og Merida, før vi skal intervjue anerkjente ingeniører i bransjen, om det store spørsmålet alle stiller seg: Hvilke hjulstørrelser har vi om fem år.