Guide: Slik kler du deg på sykkelen til vinteren

Vi går gjennom redaktørens vinterhabitt fra topp til tå. Et antrekk for vintersykling som er varmt, funksjonelt og passe stilig.

Sist oppdatert 17. januar 2012 kl 14.09
NY OG NETT:  Polar RCX5 er en liten og slank klokke som passer til både hverdags og trening.
NY OG NETT: Polar RCX5 er en liten og slank klokke som passer til både hverdags og trening.

Å sykle vinterstid er en frisk opplevelse. Farten er høy, beina er klikket fast til pedaler som leder kulde, hendene biter seg fast rundt de nedkjølte holkene og rumpen sitter sannsynligvis på et sete hvor det er rumpa selv som må fungere som setevarmer.

Men frykt ikke, vi er nordmenn og vant til å bevege oss i vinterlandskapet. Og har alle hørt at det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Det er selvsagt en løgn, det finnes masse dårlig vær. Været kan vi dog ikke rå over, men klærne har vi vetorett på. Det finnes dårlige klær og det finnes gode klær.

Funksjonelt, lag på lag

Trikset ved sykling som med annen vinteraktivitet er å tenke funksjonelle plagg, lag for lag. Det er ikke om å gjøre å kle seg opp som Michelin-mannen og pakke seg inn med alt man finner i skapet. Husk at syklisten skal ha klær som fungerer både til varmeproduserende motbakker i lav fart og lekne nedoverbakker med høy hastighet og mye kald vind.

Redaktøren er en dreven vintersyklist under alle slags forhold. Vi har tatt en titt på hva ringreven har på seg i den kalde fine tiden, fra innerst til ytterst.

Nærmest kroppen - lagene vi ikke ser

Innerst på kroppen finner vi en Merino Base Layer fra Rapha. Dette er en ulltrøye som varmer godt også når den blir svett, noe som er spesielt viktig for en god opplevelse på vintertur. Ull har i tillegg den fordelen at det lukter mindre enn polyester etter bruk. Det er også et poeng at kroppen må holdes varm dersom man skal unngå å fryse på fingre og tær.

Videre helt innerst kommer det en standard selebukse. Her har man sin egen favoritt som kan benyttes hele året. Denne suppleres med løse knær fra Maloja som sikrer at knærne holdes ekstra varme. Nederst på beina benyttes det sokker i merino ull, denne gang fra Smartwool.

Utenpå ulltrøyen og selebuksen på overkroppen har redaktøren en termo-trøye fra Craft: Performance Bike tour long. Dette blir et nytt teknisk lag utenpå ulltrøyen for ekstra varme. Husk også at det må være plass til luft mellom lagene slik at funksjonen blir optimal.

Det ytterste laget

Ytterst på beina kommer en vinterbukse fra Bontrager: RL Windproof tight. Denne er uten pute slik at den kan benyttes flere dager på rad uten vask. Paddingen sitter i selebuksen som er innerst.

Overkroppen suppleres med Gore Oxygen, en vind- og vanntett sykkeljakke som sikrer oss isolasjon mot omgivelsene. Dette er bare et skall, det er ulltrøyen og termo trøyen som skaper varmen.

Hode, skulder, kne og tå

På hendene sitter et par Gore Cross gore-tex hansker. Disse kan gjerne også suppleres med et par tynne merino vanter. Rundt halsen finner vi det som er blitt standard utrustning de senere åren for aktive nordmenn, en Buff.

Husk at for å ikke fryse så er det viktig å dekke til overgangene mellom plaggene, altså håndledd, ankler og nakke/hals. Dette kan vi kalle pulspunkter og de er viktige for å påvirke kroppens temperatur. Jegere bruker ofte varmeputer på disse punktene når man sitter på post, Jo Nordskar hadde sine hjemmelagde pulsvarmere som nevnt i egen video.

Hodet holder varmen med en ull-lue fra Rapha under hjelmen. Oftest skjer det meste av varmetapet gjennom manglende lue/hodeplagg, vær derfor bevisst i valget. Øynene beskyttes med et par Oakley Radar Path. Mye av syklingen skjer i mørket og klare glass er et godt valg.

Føttene holdes varme og funksjonelle med et par Specialized Defroster vintersko. Skoene bør være store nok til at det blir rom for luft i skoene ettersom trange sko blir kalde, nesten uten unntak. Utenpå disse benyttes Gore Thermo skotrekk.

Sykkelen på bildet som representerer den tidligere omtalte vintersykkelkategorien “Arbeidshesten” har kledd seg opp med skjermer fra THE og SKS, frontlys fra en Lupine Tesla og baklysene Knog Frog. Sykkelen skotøy er naturlig nok av typen med god gummi, godt mønster og pigger som sikrer eieren sykling uten begrensninger i vinterhalvåret. Se mer om vintersykkelen i egen artikkel.

Publisert 11. januar 2012 kl 00.00
Sist oppdatert 17. januar 2012 kl 14.09
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen