Stiguide til Liahornet

Denen stituren går fra fergeleiet i Liabygda, Stranda. Turen tar deg opp mot Liahornet med en fantastisk panoramautsikt fra toppen. Du må beregne mye dytting på vei oppover. Over tregrensa sykler du samme vei ned som du gikk opp. Under tregrensa blir det brattere men fortsatt masse flyt. Deler av stien er tilrettelagt av syklister med doserte svinger og hopp.

Sist oppdatert 28. september 2020 kl 13.06
Fra Liahornet har du fin utsikt mot Stranda og Ansokhornet, som kan kombineres med turen til Liahornet. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Stranda
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Liahornet er et must hvis du befinner deg på Sunnmøre med sykkel.

Fra Liabygda - eller solbygda, som de lokale på Sunnmøre kaller det.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 - krevende

• Lengde: Ca. 4,8 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass/busslomme ved fergeleiet Liabygda - Stranda

Følg riksveien i retning stordal i ca 700 meter.

Ta av til høyre på grusvei. Følg turskilt mot Liahornet på kjerrevei. Ved ankomst Lisetra, fortsett å følg skilt mot Liahornet. Herfra er det dytting på sti, hele veien til toppen. Fantastisk panoramautsikt fra toppen.

Følg samme rygg nedover igjen, til første stikryss. Her tar du til venstre, og så til venstre igjen i påfølgende stikryss. På veien ned krysser du veien du syklet oppover to ganger.

Under tregrensa er det mye bratt terreng, men stort sett mye flyt. De siste to kilometerne har blitt preparert av syklister, og her er det mye morro. Doseringer og hopp, etterfulgt av noen skikkelig bratte partier. Stien ender på riksveien hvor man parkerer.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Sunnmøre med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Veronica Vikestrand slipper seg ned fra Liahornet mot fergeleiet i Liabygda. / Stisykling i Norge.