Stiguide til Ansokhornet

Turen til Ansokhornet på Stranda er krevende og byr på fantastisk panoramautsikt over Stranda. Fra toppen kan du nesten se og telle alle toppene i Sunnmørsalpene. Stien er bratt, så regn med å måtte dytte oppover. Nedover får du bratt og teknisk utforkjøring helt ned til fergeleiet i Liabygda.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 11.54
Ansokhornet er nabotoppen til Liahornet, og de to lar seg fint kombinere på én dag. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Stranda
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Kort men godt.

Turen til Ansokhornet fra fergeleiet i Liabygda byr på bratt, teknisk sykling og fantastisk utsikt over Storfjord.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 -krevende

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplassen ved fergeleiet Liabygda-Stranda

Turen starter ved fergeleiet i Liabygda. Her kan du enten sette igjen en bil og kjøre opp et stykke, eller sykle oppover første del av turen. Første del går opp veien fra fergeleiet. I første veikryss, ta til venstre opp forbi noen hus. Veien fortsetter oppover fjellsiden. På høyre side får du etter hvert en parkeringsplass, her kan du eventuelt sette igjen en bil. Fortsett oppover grusveien.

Etter hvert får du skilt på høyre side, merking mot Holmesetra, Klevbergsetra og Fjelladalen. Herfra må du stort sett regne med å trille sykkelen oppover. Følg denne stien til nytt stikryss med likt skilt. Fortsett å følg skilting. I et tredje og siste stikryss følger du skilt mot Holmesetra og Fjelladalen.

Noen høydemeter over tregrensa kommer du til turens toppunkt, som er et lite platå. Her snur du og sykler samme vei ned igjen. Følg stien ned til grusvei og ned mot bilen igjen. Når du kommer ut av skogen og får en gård på høyre side, tar du ned til høyre. Ned mot neste skoggrense går en ny sti nedover. Bratt og teknisk utforkjøring helt ned til fergeleiet.

Oversiktskart over Sunnmøre med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.