Kasper Madsen og Marie Wiborg i Bike Beitostølen er i gang med et storstilt stiutviklingskonsept for Beitostølen. Foto: Bike Beitostølen
Lesetid: 3 minutter
– Første steg av terrengsykkelsatsingen på Beitostølen er en grønn begynnersti på 3.4 kilometer i flott fjellterreng, sier Kasper Madsen, som er byggeleder og en del av prosjektgruppa for Beitostølen Trail Arena samt en av gründerne bak guide- og stiutviklingsselskapet Bike Beitostølen.
Saken fortsetter under
Dette er den nye 3.4 kilometer lange stien, som er første del av en storstilt sykkelsatsing på Beitostølen og åpner på lørdag. Foto: Kasper Madsen
Dette er den nye 3.4 kilometer lange stien, som er første del av en storstilt sykkelsatsing på Beitostølen og åpner på lørdag. Foto: Kasper Madsen
Stort potensial Madsen er guide på Bike Beitostølen, har bygget stier både kommersielt og på dugnad i Danmark i en årrekke, og også en av tre instruktører i den nye norske guideutdanningen.
Han ser et stort potensial for Beitostølen som sykkeldestinasjon, med et godt nettverk av eksisterende, naturlige stier. Men de fleste av disse er røde og sarte av vanskelighetsgrad, og området mangler tilrettelagte og bærekraftige tilbud som favner bredere. Derfor kontaktet Madsen kommunen i 2016 med forslaget om et større prosjekt som fokuserer hovedsakelig på blå og grønne stier, samt noe heisbasert sykling. Øystre Slidre var interesserte, og prosjektet tok form.
– Planen er å bygge lettere løyper av grønn og blå vanskelighetsgrad, slik at vi har noe å tilby mellom grus- og kjerreveg og de røde og svarte stiene som er her, forklarer Madsen.
Stien over Slettefjellet er en av favorittene til Kasper Madsen i Bike Beitostølen. Foto: Bike Beitostølen
Stien over Slettefjellet er en av favorittene til Kasper Madsen i Bike Beitostølen. Foto: Bike Beitostølen
Skal bygge for ni millioner Totalt er masterplanen for Beitostølen Trail Arena på åtte til ni millioner kroner. Planen er utarbeidet i samarbeid med selskapet Bike Solutions og konsulent Yannick Menneron.
Sykkelsatsingen på Beitostølen har fått fem millioner kroner fra Øystre Slidre kommune og Sparebankstiftelsen, samt støtte fra Opplysningskontoret for Terrengsykling, Bike Beitostølen og det lokale sykkelmiljøet.
Stien som åpner til helga har kostet to millioner kroner. Den starter ved parkeringen på Gardli, går over toppen av treseterheisen og ender på handicapstien ved Knausen.
Neste steg for Beitostølen Trail Arena er en blå flytsti på 1.5 kilometer i heisområdet. Der finnes det i dag et par stier, men disse er røde og svarte, og egner seg ikke for familier og ferske syklister. Etter planen skal denne stien åpne til neste år. Deretter skal det bygges en pumptrack i 2020, men det er foreløpig ikke avgjort eksakt hvor pumptracken skal plasseres.
Bike Solutions står også bak masterplanen for Trysil Bike Arena, som har en ramme på 25 millioner kroner.
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.