Mosvarden - Skafjellet

Ulsteindalen

Sist oppdatert 4. juli 2006 kl 00.00

• Kommune: Ulsteinvik - Hareid

Start i Ulsteinvik sentrum og sykle mot Skeide. Etter å passert noen røde båthus på venstre hånd ser du en blå bygning på høyre side av motorveien. 50 meter før denne går veien inn til Ulsteindalen.

Byggefelt ved Gjerdet (Hareid).

Begynner med grusvei. Myrlendt i noen områder. Bæring/ skyving er nødvendig mot Mosvarden. Særdeles fine jordstier på fjellryggene. Veksler mellom hard og myk jordsbunn. Til tider teknisk. Smalere stier lengre nede med busker på begge sider og større stein med grøfter i for eller etterkant, som kan by på utfordringer. Bratt mot slutten. Enkelte store stein, røtter og smalt. Allikevel lange strekk med masser av fin flyt som veier opp for alle klønete hindringer.

I starten er det bare å stålsette seg på bratte motbakker. Lette gir og sitt langt frempå sete. På toppen ved Litlevatnet går det en demning. Ta til høyre og gå over den. Fremover er det singletracks så det holder. I slutten av Litlevatne er det en bro på venstre hånd. Her er det bare å sykle forbi. Stien ender ved et lite vann på venstre side. Herfra er det bare å hive sykkelen på skulderen.

Etter den første kneika ser man en hytte på venstre hånd. Gå forbi denne. Langt oppe til høyre for neste hytte ligger Mosvarden. For å komme hit opp er det mest trilling, men enkelte partier mot slutten kan sykles. Det tok meg ca 1,5 timer fra innkjørslen til Ulsteindalen og opp hit.

Følg fjellryggen mot Bigsætra (noen røde hytter på høyre hånd). Stien bortover her er en drøm. Ved de første hyttene går det en sti på skrått opp til høyre. Etterhvert møter du på et veiskilt som peker mot Skafjellet. For å komme helt opp veksles det mellom litt trilling og litt sykling. Nedover er alt slit glemt. Perfekte singletracks langs fjellryggen ned mot Holstadhornet.

Ved stigningen til Holstadhornet tar du til høyre. Her ser du Hareid sentrum nærme seg. Stien går langs fjellsiden mot Hareid Sentrum. Det siste partiet er teknisk fordi store stein, smale stier og tett vegetasjon på siden av stien legger hindre i veien. Stien ender opp i tett barskog. Her er det mørkt og bratt. Vær forberedt på litt trilling nedover. Vel ute av barskogen er man på en gård. Herfra kan man trille ned til sentrum.

Ta med masse drikke siden det er en del stigning. Noen knyttenever med rosiner gjorde turen min koseligere også. Jeg brukte Turkart for Ytre Søre Sunnmøre 1:60 000. Her er stiene merket.