TERRENGSYKKEL.NO

• Vanskelighetsgrad: 3. Middels krevende

Startpunkt

Cantaron

Ta tog fra nice til cantaron (10 min)

slutter rett ved parkering i Cantaron hvor turen startet.

Vei D515 er asfalt. stien etter Cognas er smalmed noe stein. mest fast dekke.Fra toppen ev Mont Macaron til kappelet st. joseph som er det nordligste punktet på ruta er stien artig og rask. noe stein. Fra kapellet og tilbake innunder Mont Macaron er stien noe mer steinete og med noen trinn og steiner,men ganske rask. når dere kommer opp på en åskamm etter en jevnt stigning begynner den virkelige nedstigningen. den er stort sett rask, men med endel steiner og trinn. på slutten av stien blir det brattere og flere trinn og hårnålsvinger (11 stk viss jeg ikke telte feil!)

Ta til venstre ved togstasjonen og sykle ca 100m, ta til venstre igjen og sykle rett fram forbi en liten perkeringsplass på venstre side. i enden av gata dreier den til høyre i en U-sving hvor det ligger en fabrikk. veien er D515. følg denne i hårnålssviner til landsbyen Cognas. Der går det en sti til venstre for husene, følg denne ca 2 km til dere treffer en grusvei som dere følger oppover til et kryss, ta til høyre oppover der mot toppen.Når dere kommer på toppen ta en god pause og sykle deretter på stien mot ruinene av kappelet som dere kan se tydelig i nord. når dere kommer dit ser dere en sti som går nedenfor den dere kom til kappellet på. ta denne. den går innunder toppen av Mont Macaron og ender på en åsrygg.Her velger dere den som er merket mot venstre. Etter ca 2 km kommer dere til en landsby hvor dere ender opp på en vei. Kryss denne og ta stien som går nedenfor. Denne ender opp rett ved parkeringsplassen dere syklet forbi helt i starten. sykle tilbake til togstasjonen eller trille borrt til bilen hvis dere har det.

Kart for området anbefales sterkt IGN Nice-Menton cart de randonné 3742 OT

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas