Barranco de los Vincentes

Playa del Ingles, Avda de Tirajana

Sist oppdatert 26. mai 2005 kl 00.00

• Kommune: Gran Canaria

Fly til Las Palmas. Buss til Playa del Ingles, Maspalomas eller andre steder i nærheten. Turen starter i rundkjøringen mellom Avda de Tirajana (hovedgaten nord-syd på Playa Ingles) og Carretera General (hovedveien mellom Maspalomas, Playa Del Ingles, San Augustin osv). Se kart som viser startpunktet.

Rundtur, samme som startpunktet.

Turen begynner med 1-2 km asfalt i hver ende før du kommer på sti og kjerrevei. Turen oppover går i hovedsak i en dalbunn og krysser et tørt elveleie flere ganger. Det kjøres med 4 hjuls motorsykler på stien. Ikke fremkommelig med jeep. Svak stigning med unntak av den siste kilometeren før du skal stige opp av dalen. Sykkelbart hele veien.

Nord på ruta kommer du opp på en grusvei (lignede Nordmarka i Oslo). Forskjellen er imidlertid en utrolig panoramautsikt.

Turen ned igjen går på en blanding av bra kjerrevei og grusvei.

Se kart som viser ruten. Da blir det mye enklere å finne frem.

Fra startpunktet følger du GC 60 mot Fataga. Etter 1,5 km kommer du til en rundkjøring ved El Lomo og en restaurant. Her tar du svakt til venstre ned i dalen. Nede i dalen går det over til grusvei. Her kan du følge to dalfører i nordlig retning. Velg det vestre, eller så tar du rundturen i motsatt retning (det var min kones manglende stedsans som førte til at dalføret ble oppdaget. Hun hadde planlagt å ta det østre dalføret).

Du har nå mange kilometer med fin sykling foran deg. Til å begynne med er grusveien bra. Etterhvert vil det veksle mellom små kneiker og flater på alt fra jordbunn til runde steiner. Farten vil variere fra knotefart til 30 km/t. Hele tiden vil du være omkranset av bratte dalsider.

Halvveis oppe i dalen kommer du gjennom bambusskog. Når dalen åpner seg i nordenden og du ser grusveien for biler slynge seg oppe i "fjellsiden" må du følge med for å ta riktig vei opp. Før du tar av til høyre eller venstre skal du passere en liten demning (sannsynligvis uten vann). Jeg syklet opp til venstre, mens kona mi har syklet opp til høyre forbi en gård. Jeg valgte venstre for å få en lengre tur. I tillegg er ofte gårder forbundet med sinte hunder. Det vi ikke fikk vite før vi satt på flyet hjem, var at det bodde en pen dame på gården. Valget er ditt :-)

Vel oppe på grusveien får du nå en spektakulær utsikt ut over dalen. Du skal nå ta til høyre og sykle mot nord og øst. Veien slynger seg ut og inn i dalsiden treganger. Vær oppmerksom på at det kan ligge stein i veien som har rast ned etter store nedbørsmengder.

Etter en stund får du øye på noe bebyggelse nede på høyre hånd (se bilde). Du skal nå ta første vei til høyre. Veien svinger ned gjennom en plantasje før den går slakt oppover i sydlig retning. Grusveien nedover er av grei kvalitet og kan kjøres med jeep. Dalen du nå sykler nedover heter Fataga Barranco. Denne følger du nedover helt til du kommer tilbake til der hvor turen startet.

Kompass har meget bra kart over Gran Canaria. De har meget bra papirkart og digitale kart. I 2004 fikk vi tak i papirkartet mens vi i 2005 brukte et digitalt kart. I det digitale kartet kunne vi tegne inn ruter, vi kunne skrive ut det kartutsnittet vi ønsket, og vi kunne laste rutene over i vår Garmin GPS slik at vi slapp å knote med å finne veien. Ta en titt på Kompass for produktene. Vi betalte bare €15 for digitalkartet.