La Ruta perdida del Savegre

• Vanskelighetsgrad: 5. Veldig krevende

Startpunkt

División de Perez Zeledón

Fra San José, kjør via Cartago og over Cerro de la Muerte i retning Perez Zeledón, ta til høyre ved liten restaurant etter skilt "División", turen starter ved kirka ca. 50 m senere

Quepos ved stillehavskysten, evt. Manuel Antonio (5-10 km lenger)

Hovedsaklig grusvei i varierende stand, stort sett bred (2-3 m) og relativt ukomplisert. Helt bilfritt etter Sta. Eduviges. Enkelte bratte utforkjøringer med mye løs stein, noe gåing (ca. 3 km) på gjørmete sti etter Brujo hvis det regner, samt imponerende dårlig vedlikeholdt vei mellom California og Sta. Eduviges, ellers gode sykkelforhold

* 7 km: Etter første nedoverbakke, ta til høyre på grusvei* 10 km: Ved skilt "Santa Eduviges", ta til venstre, så til venstre igjen 50 m senere, følg grusvei til Los Angeles* 15 km: I los Angeles, ta til venstre ved skiltklynge, følg skilt i retning California* 18 km: I California, kjøp drikke på røten liten butikk (siste sjanse på en stund), og ta til høyre i neste kryss* 32 km: I Savegre Abajo, rett fram i krysset og over brua, liten butikk ca. 1 km senere. I Paraiso, ta til høyre i krysset og følg skral grusvei langs elva i retning Brujo* 44 km: til høyre i krysset, fortsatt retning Brujo* 46 km: i "sentrum" av Brujo, ta til høyre og følg elva (ikke over brua!) fram til en sideelv med en hengebru som er lagd av ståltråd og råtne planker. Vass over elva, fortsett langs sti gjennom skogen (her blir det fort en del gåing) fram til neste elv* 50km: hvis du har blitt overrasket av regn, bann høyt og lenge, snu og sykle tilbake, for denne elva blir diger og sint, og det er ingen bru. Hvis den ser kryssbar ut, vass over og let etter veien på andre sida.* 52 km: spør mannen i det slitne huset om det er langt igjen og om det er noen flere oppoverbakker.* 52.3 km: lur på hva mannen mente med at resten er nedoverbakke, og begynn å klatre 350 høydemeter på 2.8 km* 60 km: I Silencio, ta til høyre mot Naranjito for å fortsette på Grusvei til Quepos, eller til venstre for å ta siste biten langs motorveien (GPS-sporet viser sistnevnte variant, men grusveien er et tryggere valg)

GPS

Viktig å ha med GPS, da det er et tynt befolket område. Av samme grunn er det lurt å ha med nok mat og drikke. Turen er mye drøyere enn lengde og skarve 1600 høydemeter skulle tilsi; bakkene er tildels bratte både opp- og nedover, og terrenget er til tider slitsomt. Ingen ordentlige hvilepartier før man kommer til Silencio (60 km). I tillegg er mesteparten av løypa utilgjengelig med bil, så følge/ redningsbil er utelukket, derfor er det viktig å være i god nok form til å komme fram. Guiden vår(!) måtte taues på sykkelen av en hest den siste mila fram til en bilvei, og kom fram halvt bevisstløs til Quepos klokka elleve om natta (16 timer etter avreise)Bilder fra turen her:http://sabadomasoquismo.blogspot.com/2010/07/sabado-2407-la-ruta-del-savegre-90-km.html

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas