/ Fatbike

Test: Nakamura Big Bob 5.0

Vi presenterer sykkel nummer to fra tjukksykkeltesten; Nakamura Big Bob 5.0

Sist oppdatert 26. desember 2014 kl 07.00

Tynt for vekt

Vår testsykkel var utstyrt med for smale slanger, og ble kritisert for det. Kritikken var uberettiget, og det er ingen grunn til bekymring:Syklene som er til salgs i butikk er utstyrt med ordentlig fatbike-slanger beregnet på de bredeste dekkene. 

Testsykkelen hadde Schwalbes 13F-slanger. Disse er beregnet for opp til 3,0 tommers dekkbredde, men har vist seg å fungere bra opp til 4,0 tommers dekkbredde. Med en vekt på 185 gram, cirka halvparten av fatbike-spesifikke slanger, har dette vært en populær slange for å slanke tjukksykler. 2015-modellen av Big Bob 5.0 leveres derimot med 4,5 tommers dekk, og da fungerte 13F- slangene dårlig.

Produksjonsmodellen av Big Bob 5.0 leveres med en ny slange beregnet på 4,0 tommers dekk og oppover. Disse veier 330 gram. Testsykkelen hadde tyngre eiker og nipler enn produksjonsmodellen, og produsenten byttet derfor til lettere slanger for å kompensere. Dette ble det informert om på forhånd, men på grunn av en glipp kom ikke dette med da syklene ble vurdert. 

Testen er diskutert i terrengsykkel-forumet, blant annet med innspill fra Espen Wethe, produktutviklingssjef i Gresvig. Espen anbefaler forøvrig å sette opp syklene slangeløst med en metode beskrevet her. Dette sparer hele 600 gram på hjulsettet!

Under følger en oppdatert versjon av testen av Nakamura Big Bob 5.0, sammen med innspill fra Wethe. Hele gruppetesten finner du i Terrengsykkel 52, som fåes kjøpt hos Narvesen og andre steder de selger blader.

Nakamura og Diamant, husmerkene til Gresvig-konsernet (Intersport, G-sport og G-max), var tidlig ute med tjukksykler. Det ligger flere års utvikling bak Big Bob-serien, og tidligere utgaver av sykkelen er solgt i utlandet under andre merkenavn. C4-felgene er testens bredeste, og for tyngre ryttere eller ren vinterbruk er dette en fordel. Nakamura legger mye stolthet i å ha de letteste syklene til denne laveste prisen. Dette gjelder også tjukksyklene. 12.5 kg for en feithjuling til 15 000 kroner er ekstremt lett.

_IPP5071
For lett: Spinkle lettvektsskiver hører ikke hjemme på tjukksykler.

For lett: Spinkle lettvektsskiver hører ikke hjemme på tjukksykler.

Dessverre mener vi vektfokuset har gått vel langt denne gang. Spinkle lettvektsskiver fører til lavere kraft, dårligere modulasjon og mer ulyd.

Espen Wethe påpeker at skiver med mindre gods blir fortere varme, og dermed er mer egnet for vinterbruk. Eventuell snø og is på skivene vil raskere smelte, og bremsen vil raskere nå riktig driftstemperatur. Dette er ifølge Espen årsaken til å velge lettere skiver, mens vektbesparelsen er kun en bonus. Vår konklusjon er likevel fortsatt at skivene på Big Bob 5.0 er et dårlig valg, da de selv ved rett temperatur og tørre forhold ikke yter tilfredsstillende.

_IPP5077
Lett og bra: Komponentene fra Gresvigs eget merke C4 gjør jobben og har lav vekt.

Lett og bra: Komponentene fra Gresvigs eget merke C4 gjør jobben og har lav vekt.

Tommelskifterne sparer vekt, men har lite annet å tilby. Å flytte tommelen opp på oversiden av styret for å skifte gir hører fortiden til. På sti måtte vi flere ganger velge mellom å gire til riktig gir, eller beholde et godt grep om styret. På jevnt underlag er tommelskiftere OK, men vi ser likevel få fordeler kontra trigger. Tommelskiftere er likevel førstevalget blant enkelte vintersykkelentusiaster, visstnok fordi de fungerer bedre med votter og hansker. Det er et utsagn vi ikke stiller oss bak.

_IPP5081
Tommel ned: Tommelskifterne tilfører lite nyttig til gireprossesen.

Tommel ned: Tommelskifterne tilfører lite nyttig til gireprossesen.

Å oppgradere til bedre skiver, gjerne med 180mm diameter foran, og vanlige girhendler er verken dyrt eller spesielt vanskelig. (originalslangene er det ingen vits i å skifte ut før en eventuell punktering). Selv med disse små forandringene vil Big Bob komme godt ut på vektskåla. Nakamura leverer en jevnt over bra sykkel til en knall pris. Vi kunne likevel ønske at de hadde fokusert litt mindre på vekt og mer på funksjon.

«Nakamura leverer en lett sykkel til en knall pris, men med enkelte detaljer som ikke faller i smak. »

Nakamura Big Bog 5.0

Nettside:  www.nakamura.no

Vekt: 12,5 kg

Forhjul: 3,12 kg

Bakhjul: 3,61 kg

+ Brede felger

+ Lav vekt til lav pris

- Tommelskiftere

- Spinkle bremseskiver

UTSTYR:

Ramme: Aluminium, 190x9mm aksling

Gaffel: Aluminium, 135x9mm aksling

Hjul og dekk: C4 103mm felger, Novatec nav, Vee Tire Snowshoe 4.5" dekk

Bremser: Hayes Radar, 160mm skive foran og bak

Gir og drivverk: Samox PF30 krank, Shimano XT/SLX gir, C4 tommelskiftere

Styre og framspring: C4 RE2.7, 70cm styre

Sete og pinne: C4 RE2.7

GEOMETRI:

Lengde kjedestag: 467mm

Styrevinkel: 69,5 grader

Styrefremløp: 50mm

Publisert 26. desember 2014 kl 07.00
Sist oppdatert 26. desember 2014 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen