En hver sykkel vil se ti knepp råere ut med disse dekkene på. Etter å ha satt opp disse slangeløst på et par store Roval Traverse SL Fattie-felger ble testsykkelen vår - denne gangen en Santa Cruz Tallboy seende ut som en banditt fra en MadMax-film. De svære dekkene har relativt grovt mønster. Mønsteret har en tydelig retning med piler som peker fremover midt i mønsteret. Knastene har stor avstand og er ganske skarpe og høye. I motsetning til Schwalbe har 45Nrth valgt å ikke utstyre hver eneste knast med en pigg. 45Nrth har posjonert ut piggene på en smart måte. Annenhver knast på siden og annenhvert senterpar er utstyrt med de veldig skarpe skålformede piggene. Piggende ser ut som lutftgevær-potter og har en bred overflate med skikkelig skarpe kanter. Dette er med på å gi piggen et bredere grep mot isen, noe som nok er med på å kompensere noe for at det er ganske få av dem, dekkvolumet tatt i betraktning.

I bruk føles dekkene spenstige, myke og forutsigbare. De sporer lite på fast underlag og er faktisk helt kurante å sykle med på asfalt. Vi kjørte dem inn ved å sykle tur/retur kontoret noen ganger på asfalt og følte ikke at det var det orket vi fryktet.

På holke og hardpakket snø sitter dekkene såpass solid at du kan legge deg over, selv på våt is med masse svuller og rugler. Ser du deg ut linjer der du kan bruke de groveste svullene til å styre deg dit du vil får du både forutsigbart og trygt grep. Havner du utenfor den hardpakka linja og litt ut i løssnøen flyter dekkene bra, samtidig som de ikke slipper brått sideveis. Det store volumet i dekkene gjør at du kan sykle med lite luft, Under 1 bar går fint på løsere snødekke, omtrent akkurat 1 bar er fint på isen.