Les også: Dette er den nye Scott Genius

Internasjonale rundbaneritt har endret seg fra monotone grusritt med enkelte innslag av sti og småtekniske partier til rene melkesyrefester i knallhardt terreng, der teknikk dikterer resultater på lik linje som fysikk. Det er ikke en nyhet, dette har vært en omvandling som har foregått over lang tid.

Annonse
02-35-49

Lakkjobb: Dette bildet gjør ikke lakken rettferdighet. Totonet blå/lilla er utrolig lekkert. 

Allikevel har knallharde rittløyper blitt unnagjort med rittsykler ikke ulike de som ble brukt på tidlig totusentall, med stupbratte vinkler og sittestillinger som tatt fra landeveien. Noen merker har vært progressive, og rittsykler kan nå fort forveksles med lette stisykler. Med 2018-versjonen av Epic har Specialized vist at de også tar til etterretning rittsyklingens natur og utvikling.

02-37-06

Ingen FSR-logo: Specialized har droppet Horst Link til fordel for fleksende stag og lavere vekt. 

Ved første øyekast er det åpenbart at Specialized har vært inspirert i lakkeringsverkstedet, men ellers ser Epic fortsatt ut som Epic. Ved nærmere ettersyn åpenbarer det seg fort en interessant mangel, der bakrammen mangler leddet som Specialized i alle år har forsvart patentet til. Den nærmest mytiske Horst Link, som har utgjort en viktig brikke i FSR-systemet, Specializeds fulldemperplattform, er simpelthen borte. Patentet har gått ut på dato, og Specialized ser åpenbart ikke behov for å kjøre på like hardt lenger.

02-37-42

Brain 2.0: Navnet sier det meste. 

240 gram er spart i bakrammen ved at leddet er byttet ut ved fleks i kjede- og setestag, på et vis som ifølge Specialized skal være like effektivt som FSR-opphenget. Specialized sier forøvrig at de har senket vekten på hele karbonrammen med hele 525 gram. Det finnes nå mange rammesystem som viser at singlepivot-oppheng kan gjøre fullverdig innsats i kombinasjon med gode dempere. Specialized ønsker nå plass i den samme båten som disse, noe som nok vil overraske mange.

02-38-36

Strømlinjeform: Legg merke til det illustrerende hullet i forlengelsen av demperen, der oljen beveger seg uten motstand til slangen.

Brain-systemet, som har vært nøkkelfaktoren bak Epic i alle år, er sammen med det nye opphenget, tegnet på nytt. Med den åpenbare tittelen Brain 2.0, for den saks skyld. Brain-enheten er flyttet nærmere akslingen, men den mest åpenbare endringen er koplingen mellom demperen og Brain, som nå går i selve forlengelsen av demperen, heller enn i utvendig slange. Dette skal gi langt mindre friksjon og varmeutvikling i oljen, og med det smidigere demping.

02-39-14

Et hakk opp: Med mer aggressiv geometri følger mer aggressiv sykling. Presselanseringen foregikk i Mountain Creek bike park.

Og som innledningen pekte til, rittløypene stiller større krav til utstyret nå enn før, ikke bare i soliditet, men også i komfort og posisjon på sykkelen. Med det har Epic fått en dose lengre og slakere, som er normen i terrengsykkelmarkedet, i alle fall i den grovere enden. Styrevinkelen er justert ned med halvannen grad, ned til 69,5 grader. Reach er lengre i alle størrelser, offset på gaffelen er økt til 42mm, og styrefremspringene er kappet ned med et par centimeter. I sum tegnes en sykkel mer egnet til teknisk terreng, spesielt når man ser at den er klar for fullengdes justerbare setepinner – med intern vaierføring, naturligvis.

Vi fikk fire dager med nye Epic, og en testrapport fra disse dagene kommer. Epic kommer i både herre- og damemodeller, men i samme rammeform, og i et stort spenn prismessig. I skrivende stund har vi ikke norske priser, men disse vil nok offentliggjøres snart.

Les også: Ny Trigger og Jekyll fra Cannondale