Med introduksjonen av såkalte speilløse kamera, der mekanikken ikke lenger tilsier at kameraene behøver å være på størrelse med en murstein, er mange av fotosekkene på markedet overdimensjonert i forhold til behovet. Evoc har nå to serier, en Pro-versjon som tidligere, der det er plass til store proffkameraer som Nikon D5 med tilhørende zoom-objektiver, og den nye Photo Compact-serien, som er peilet inn på speilløse kamerasystem. For all del, det er plass til en speilrefleks med en normalzoom i disse, kanskje også et lite fastobjektiv. Men vi mener å ha funnet idealbruken med våre speilløse kameraer, spesielt koblet sammen med små objektiver med fast brennvidde.

Vi har fått to deler av den sistnevnte serien, en sekk og en rumpeta… unnskyld, hoftesekk. Og har brukt disse gjennom høsten til – for å punktere spenningen – vår store glede.

Annonse

 

Test av Evoc Stage Capture 16L 

Evoc Stage Capture 16l
Pris: 1999 kroner
Vekt: 1090g

test av evoc stage capture 16l
LETT TILGJENGELIG: Fotosekken fra Evoc gir deg lett tilgang til kamerautstyret.

Det kanskje mest fleksible produktet i Photo Compact-serien, er den nettopp kompakte Stage Capture 16l-sekken. Denne bygger langt mindre ut fra ryggen enn noen annen kamerasekk vi har brukt tidligere, og har ellers nesten de samme målene som normale, mellomstore sykkelsekker. Og dette merkes i bruk. Selv med to kamera og fire objektiver, alt nødvendig verktøy, dunjakke, en full drikkepose og mat holder sekken seg tett på ryggen og holder seg stille selv når det går hardt for seg.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0022
TILGANG: Du kan enkelt svinge sekken over på siden og få tilgang til kameraet uten å gå av sykkelen.

Løsningene er som vi er vant med fra Evoc strømlinjeformede og gjennomtenkte. Selene er passe tykke, hengslet så sekken får følge ryggens bevegelser, hoftebeltet låser bom fast med borrelås og spenne. Rommene er fornuftig delt inn, og hjelm-/knebeskytterstropper og regntrekk ligger gjemt i skjult lomme til du trenger dem. Luftesystemet mot ryggen fungerer greit, og den gode polstringen mot ryggen er takknemlig når sekken er full av kamerautstyr.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0001
SER UT SOM: ..en ganske vanlig sykkelsekk fra Evoc. Stage Capture har dog noen løsninger utenom det vanlige.

Kamerarommet, som måler omtrentlig 18x26x12cm, nås via en åpning ulik det vi er vant til fra andre sekker. Proffserien til Evoc har en sideåpning og en åpning fra ryggen, mens her er det en slags hybrid, som strekker seg over hele fronten og ut på siden. Med det kan du åpne sekken bare på siden for å jekke ut kameraet uten å ta sekken helt av, men også legge sekken ned, dra opp lokket helt og med det komme til alt utstyret. Smart! Løsningen har fungert uten problemer i hele testperioden, og har gjort det raskt og enkelt å få frem kameraet i situasjoner der det egentlig ikke har vært tid nok til det.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0002
GOD PLASS: Bruker du speilløse kamera, har du rikelig plass til fotoutstyret.
test-evoc-foto-sekk-sykkel-0004
SYKKELUTSTYRET: I tillegg til egne rom for kamera, får du plass til det essensielle på sykkelturen.

En glidelås holder platen som skiller kamerautstyret fra hovedrommet lukket, og skulle du ønske å bruke sekken som vanlig, er det bare å ta ut rominndelerne i kamerarommet og åpne opp, så har du et stort hovedrom nok til å kalle sekken en liten dagstursekk. Størrelsen på kamerarommet og rominndelerne, som festes med borrelås, gir muligheter for mange kameraoppsett. Det er vanskelig å påpeke en akilleshæl, for øvrig unormalt for kamerasekker. Om noe er det ikke like mye fleksibilitet å spore her som i større sekker – den passer som nevnt best med speilløse system. Men om du trenger én sekk til både små og store kamera finnes andre produkter i katalogen til Evoc. Vi kunne også ønske oss mer justering for rygglengde. Denne sekken passer nok best for de mellom 170 cm og 185 cm, men vi har lånt sekken til en syklist på 160 cm og undertegnede er 190 cm – uten at noen av oss har hatt problemer med bruken.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0003
FRA SIDEN: Du kan selv velge hvor mye du åpner lokket på kamera-lommen. Det gjør at du raskt får tilgang til kameraet.

Altså bør du ha et klart forhold til hvilket kamerautstyr du skal ha med på tur. Men om du, som oss, har et kameraoppsett som ikke tar all verdens plass, har vi ikke opplevd bedre sekk til jobben enn Stage Capture 16l. Den fyller det som har vært et tomrom i markedet for kamerasekker med sportslig preg, og vi tar gladelig imot.

+ Lett og svært kompakt sekk gjør det lett å ta med kamera på tur
+ Hendig åpne-/lukkeløsning for kamerarommet
+ Skreddersydd for små kameraoppsett

- Kunne hatt nytte av mer justering for rygglengde

 

 

 

Test av Evoc Hip Pack Capture 7l

Evoc Hip Pack Capture 7l
Pris: 999 kroner
Vekt: 605g

test av evoc hip pack capture 7l
KOMPAKT: Evoc Hip Pack Capture gjør ikke mye ut av seg.

Med et lite kamera har vi allerede vært glad i å bruke hoftesekker på korte turer, men større kameraoppsett eller flere objektiver har blitt for kronglete eller for plasskrevende. Det finnes kameraspesifikke hoftesekker på markedet fra før, men med Hip Pack Capture bruker Evoc malen satt av deres ellers glimrende hoftesekker til en nyttig og temmelig unik løsning for fotoglade syklister.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0015
DRIKKE: Plass til drikkeflaske er det også, men vær obs på at det kan bli noe tungt, avhengig av hvor mye annet utstyr du laster hoftesekken med.

Den åpenbare forskjellen fra Evoc Hip Pack 3l er kamerarommet, som i vårt tilfelle fikk plass til to Fujifilm X-Pro med to objektiver og en batteriveske, eller en Canon 5D med normalzoom. Det som på lillebroren er en verktøylomme, er på Capture 7l en lomme dedikert minnekort med egne lommer. Akkurat dette kunne vi vært foruten. Det blir litt liten plass til verktøy når hoftesekken er pakket med kamerautstyr, og vi måtte bruke litt tid på å stappe en 29er-slange ned i den ene lommen på hoftebeltet. Dermed blir ikke sekken så behagelig å sykle med når den er fullstappet som den nok kunne ha vært. Vi opplevde også at den slang litt mer rundt enn ønskelig når det gikk hardt for seg.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0011
LETT TILGANG: Hoftesekken lar deg hente opp kameraet raskt i situasjoner hvor tid er viktig.

Men med litt mer minimalisert oppsett, i form av ett lite kamerahus med to små objektiver i kamerarommet fikk vi også ut verktøyet av hoftebeltet og inn i kamerarommet – som lar seg tilpasse enkelt med flere rominndelere – og sekken ble også sittende fast under sykling.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0013
TILBEHØR: Med basis i den vanlige hoftesekken til Evoc, er det gjort plass til annet utstyr også.

Det hindret oss allikevel ikke i å laste den fullt opp gjentatte ganger. For det slående med Capture 7l er hvor fort vi rekker å få opp kameraet til øyet med denne. Fra vi setter foten i bakken til kameraet er klart for å fyre av går det bare noen sekunder, og det kan være forskjellen mellom å få bilder gode nok til forsiden på Terrengsykkel til noe vi ikke gidder legge ut på Instagram en gang.

test-evoc-foto-sekk-sykkel-0016
LOMMER: Miniverktøy og annet tilbehør kan for eksempel oppbevares i lommene på hoftebeltet.

En hoftesekk til kamera er altså ikke udelt genialt. Men om du har dårlig tid når du skal ta bilder, er dette en veldig smart og praktisk løsning.

+ Superrask løsning for fotografer med dårlig tid
+ Svært komfortabel når den ikke lastes så det renner over

- Sitter ikke stramt nok når overlesset