KOMPAKT: Thule-kofferten er testens klart minste. Praktisk når du vil ha den inn i bilen. Dumt hvis du har en lang endurosykkel. Bærehåndtaket på toppen er nyttig.
Thule-koffertens mest geniale funksjon er det integrerte mekkestativet.
Dette fester du også sykkelen i når du plasserer den i kofferten.
Stativet gjør det lettere å demontere sykkelen før pakking og letter montering ved ankomst. Det å få med et funksjonelt mekkestativ på tur er nyttig. Kofferthåndtaket midt oppå kofferten gjør at du kan løfteden med en hånd, når du har den andre hånden full av annen bagasje, pass, kaffekopp eller andre ting.
Du fester sykkelen i koffertens stativ med forhjulsakslingen. Thule inkluderer adaptere til 15, 20 og 9 mm akslinger, men dessverre ikke avstandsstykker til Boost-avstand mellom gaffelbeina. Her bør du bygge ut adapteren litt med et par plastringer. Du fester sykkelrammen til koffertrammen med en plaststropp rundt krankhuset og en god polstring på undersiden.
Stativet du fester sykkelen i festes raskt i koffertens bunn med et markant klikk. En stropp løsner stativet fra koffertbunnen igjen.
Vi måtte ta av bakgiret fra sykkelen for å få plass i kofferten, selv etter at vi slapp ut luften av gaffelen. Dette på en 29er stisykkel med kun 130 mm vandring. Endurosykler vil bli for lange for kofferten, uten du snur gaffelen rundt og demonterer forbremskaliperen.
Thule leverer kofferten med fine hjulposer. Disse er ikke veldig tjukt polstret, men beskytter greit. Ikke minst beskytter de sykkelen mot gnissing fra bremseskiver og kassett. Hjulposene skal i følge Thule plasseres inntil sykkelrammen inni kofferten. Ett hjul på hver side. Sykkelkoffertens vegger er avstivet av sammenbrettbare plastplater inne i veggene og av aluminiumsrør, som også fungerer som beina på mekkestativet, i løkker på innsiden av koffertveggene.
Disse ønsker du ikke at skal gnisse borti sykkelen. Hjulene i poser fungerer som buffer mellom her. Å få plass til hjulene ved siden av sykkelrammen krever at du slipper ut en del luft av dekkene, samt stapper hjulene godt ned i den stive koffertbunnen, ved siden av kranken på sykkelen. Det hele er ganske trangt. De tynne hjulposene og de harde alu-stagene i sideveggene gjør at vi helt klart anbefaler å polstre sykkelen ekstra godt med rørisolasjon og bobleplast før avreise.
Har du en stor sykkel vil du også slite med å få plass til setet uten å ta ut pinnen. Nesten umulig hvis du har senkepinne. Med sykkel og hjul på plass i kofferten er det lite plass til noe særlig annet i kofferten. Det er ingen smårom for oppbevaring av pedaler og verktøy, noe som gjør at du bør pakke dette i en polstret pose i tillegg.
Trangheten på Thule-kofferten gjør at risikoen for å bøye et hjul, en bremseskive eller få skader på sykkelen blir større. Har du en sykkel med lang akselavstand vil du også få store problemer med å få sykkelen til å passe, både på stativet og i kofferten forøvrig.
Med en stisykkel i størrelse large eller større vil du mest sannsynlig måtte snu gaffelen bak-fram før pakking. Har du en sykkel med styreutslagsstopper vil dette kreve mye demontering. For frakt av terrengsykler føler vi at Thule er kjempenære et superprodukt. Hadde de gjort kofferten 5-10 centimeter lengre og et par cm bredere hadde den fungert bedre og til flere sykler.
Slik den er nå er den for trang og for kort for dagens stisykler. Har du en liten og kort sykkel vil du sette pris på at Thule-kofferten er letthåndterlig og at den kommer med et veldig funksjonelt mekkestativ
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.