Tjøme South Central

Rimi på Haug (eller i sentrum)

Sist oppdatert 22. august 2012 kl 00.00

• Kommune: Tjøme
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Tønsberg - Nøtterøy - Tjøme (østre vei mot Haug/Grimestad).

Som startpunktet.

Relativt enkelt terreng med noen kneiker i form av røtter, stein, glatte svaberg og korte klatringer.Eller følger ruta gamle stier og veier på Tjøme.

Fint utvalg av stiene sentralt på Tjøme.Bak parken tar du stien til venstre langs gjerdet og jordet til byggefeltet. Rett frem til Pipegrunnkroken, sykle til enden og videre ned til høyre bak den lille lekeplassen og inn på stien. Rett frem i første stikyrss og opp kneika. Følg runden ved å holde til venstre i alle stikryss. Følg stien langs kraftlinja og over grusveien mot nord. Like etter tar du sydover (høyre) i stikrysset og du er på vei sydover igjen. På vei tilbake mot syd kommer du igjen ut på grusveien. Følg 100m, så til høyre på veien før stien går videre mot syd over svaberg og fin flyt med noen små drop. Ta til høyre i stikrysset etter nedkjøringen. Etter en lang kneik med røtter tar du til venstre, kommer ut mellom noen hus og holder høyre etter pensjonatet.Følg stien mellom fotballbanene, så rett frem til stien i skogkanten som svinger mot venstre. Følg stien til grusveien, over asfaltveien, 20m mot venstre og inn på sti ved trafostasjonen. Følg flytstien til du kommer til grusveien, så ta til høyre. Følg grusveien til du kommer til undergangen, men ta heller venstre over hovedveien og klatre opp og til vestre til du kommer fordi husene og inn på p-plassen til Eidene. Her starter stien til venstre. NB! Ta hensyn pga gående og rullestolbrukere!Følg stien til du kommer til et røykhus, ta stien opp til høyre rett før. Du kommer nå til Eidenetoppen. Nyt utsikten før du sykler fordi mastene langs gjerdet og inn på stien igjen. Fint teknisk parti. Hold venstre i stidelet, så høyre (ikke tilbake til Eidene) og venstre igjen. Du kommer til en liten kneik med svaberg og stein. Hold venstre på toppen og ut på flytsti igjen. Følg til Gon, hold venstre, og følg vei og sti til golfbanen. Ta til vesntre og følg veien til stien begynner til venstre ved enden av veien. Du er nå på Dirhue.Du kommer ut igjen på veien ved søppelkassene og tar venstre på veien og tilbake til golfbanen. Hold høyre i krysset og så venstre opp til kirken. Følg veien tilbake til Rimi/MAXBO.

GPS

NB! Dirhue er et landskapsvernområde - hold deg på stien og ikke lag noen unødvendige spor. Litt knotete sti på slutten her.http://www.oyene.no/nyheter/article2216126.ece