Stiguide til Låktajåkka fjellstasjon

Denne stituren starter 45 minutter utenfor Narvik i retning Riksgränsen og byr på det de lokale kaller "kongeflyt" med noen innslag av crux både opp og ned. Turen er middels krevende og fra Låktåjåkka fjellstasjon og ned mot E10 er nedskjøringen lang, sammenhengende og sinnssyk morsom.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 18.56
Stien fra Låktåjåkka fjellstasjon ned mot E10 er lang, sammenhengende og sinnssyk morsom. / Stisykling i Norge

• Kommune: Narvik

Dette er en av de beste stiturene i området.

45 minutter utenfor Narvik, i retning Riksgränsen, finner du stituren mot Rallarvegen og Låktajåkka.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende.

• Lengde: Ca. 25 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsfelt langs E10

Du kjører fra Narvik og tar av på E10 mot Luleå og Sverige. Kjør forbi Riksgränsen og Katterjåkk, til du får et parkeringsfelt på høyre side av veien ca. 11 kilometer fra grensen.

Like ved stedskiltet Låktajåkka, er det skiltet tursti til høyre mot Rallarvegen og Låktajåkka. Følg stien opp til en trebro over elven. Ved et stort gult skilt hvor det står Låktajåkk, skal du krysse elven over broen. Følg stien parallelt med togskinnene vestover. Kryss togskinnene etter ca. 200 meter, og fortsett vestover på stien. I første stikryss tar du til venstre på rødmerket sti oppover lia. Stien traverserer oppover et par bratte kneiker, men her er også de verste stigningene på turen unnagjort.

Terrenget flater ut, og du sykler innover en dal med en elv på venstre side. Stien leder mot en stor bro som du skal krysse. Følg stien videre oppover, du får etter hvert en liten nødbu på høyre hånd. Stien fortsetter så oppover på en liten rygg. Fortsett langs rødmerket sti i steinete landskap helt opp til Låktajåkka fjellstasjon.

Her er det passende å ta en matpause før du fortsetter på stien østover mot Björkliden. I første stikryss tar du til venstre og fortsetter langs rødmerket sti. Herfra går det jevnt nedover. Supermorsom utforkjøring med bra flyt hele veien. I bunnen av utforkjøringen kommer du ut på grusvei.

Her tar du til venstre. Følg veien forbi et vann og nok ei lita hytte. Du kommer til enda et vann hvor du skal følge høyresiden, og så inn på skuterleden som er merket med store påler. Følg denne litt bortover, før en ny og morsom utforkjøring tar deg ned til toglinjen. Denne er litt mer teknisk. Kryss toglinjen. På venstre hånd får du en gammel kirkegård for de som bygde Rallarvegen. I første stikryss etter kirkegården tar du til venstre. Nå følger du rallarvegen helt tilbake til E10.

Når du kommer ut på veien igjen er det bare å følge asfalten tilbake til turens utgangspunkt. Har man to biler, kan man parkere den ene her ved turens endestasjon.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Narvik med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.