Frøyslandstjønna - Hålandsvarden - Frøyslandstjønna

Frøyslandstjønna

Sist oppdatert: 9. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Mandal

Fra Mandal sentrum følger du skilting mot Gjervoldstad. Kjør i ca 1,5 km til du kommer til en nærbutikk i et veikryss. Her tar du til venstre og finner parkering ved Frøyslandstjønna etter 200 meter.

Samme

Variert, småkupert. Litt traktorvei men stort sett finfin stisykling uten gåing.

Det begynner rolig med et par hundre meter på grusvei langs tjønna. Ved første jorde tar du til venstre over dette og inn i skogen. Herfra er det nydelig stikjøring i småkupert terreng langs ”stemmen”. I enden av dette vannet tar du over en liten bro og så til venstre. Etter ca 50 meter tar du til høyre og følger et hestetråkk innover. Videre kan du bare holde til venstre helt til du kommer til et hogstfelt i nærheten av en liten gård. Fra denne gården følger du en grusveien i ca 100 meter før du tar til høyre og er i gang med en krevende klatreetappe. Tunga rett i munnen og forhåpentligvis godt trente bein.

Vel oppe sykler du den veien nesa peker – rett frem. Etter et par hundre meter kommer nok en balansekrevende klatreetappe før du er fremme ved skihytta. Her er det mulighet for å fylle vannflaska i en fin bekk.

Nå begynner den lengste klatreetappen opp mot toppunktet ”Hålandsvarden”. Følg stien bak skihytta oppover og du er på rett spor. Her er det få muligheter til å bomme på veivalget, så det er bare å gi bånn gass. Vel oppe tar du til venstre gjennom et steingjerde. Styr til venstre mot toppen og du vil snart ha varden i sikte. Herfra har du utsikt fra vindmøllene på Lindesnes i vest, til Søgne i øst. På toppen er det også en del fin og blankskurt granitt med mulighet for litt leking.

Etter en pust i bakken er det på tide å ta veien nedover. Det som kommer nå er turens desiderte høydepunkt. Endelig skal slitet opp betale seg!På nedsiden av varden finner du begynnelsen på en fin, variert og teknisk utforkjøring.Her er det bare å slippe opp og la det stå til. Etter noen hektiske minutter ender du opp på en traktorvei hvor du tar til venstre og ender opp ved skihytta igjen. Nå har du flere muligheter tilbake til bilen. Du kan enten sykle tilbake samme vei som du kom opp, eller du kan velge minste motstands vei og skli asfalten tilbake.

Denne turen kan også kombineres med turen til Flovarden dersom du virkelig har krutt i beina.

Deler av turen er merket på Mandalskartet fra år 2000. Ellers finnes kanskje noen orienteringskart fra "gamle dager" som kan kjøpes hos kommunen.