FAKTA

Specialized Diverge Comp Carbon

  • VEKT: 9,3 kilo
  • PRIS: 35 499 kroner
  • STØRRELSE TESTET: 54 cm
  • NETT: specialized.com
  • RAMME: Karbon

  • GAFFEL: Karbon (m/skjermfester)
  • STEM/STYRE: Specialized stem, Specialized Adventure Gear Hover styre
  • SETEPINNE/SETE: Specialized S-Works CG-R setepinne, Specialized Phenom Comp sete

  • HJUL OG DEKK: DT Swiss R740 hjul, Specialized Sawtooth 38mm dekk
  • DRIVVERK: Shimano Ultegra 2x11, Praxis Zayante 32/48t krank
BREMSER: Shimano Ultegra
skala
8/10

Det har blitt syklet på sykler med bukkestyre og drevet med bikepacking og sykkel-touring i årevis, men det er ikke til å stikke under en stol at Specialized har hatt en betydelig rolle i å dytte den moderne versjonen av oppakkningssykling ytterligere ut i markedet. Med sin Sequoia, som vi testet i fjor og tilhørende markedsføringsmuskler var de med på å drive eventyrdrømmen fram i pannebrasken på mange syklister.

FJÆRING: Inne i styrerøret sitter en fjær som lar framspringet fjære med underlaget. Vi ønsket oss litt lavere front, også etter å ha fjernet avstandsringene som fortsatt er montert på bildet.

Diverge er den andre modellen som sorterer under «Adventure & Gravel»-segmentet hos storprodusenten fra California. Den er en noe mer sportslig rettet sykkel enn søs- teren. På Diverge carbon nner vi klare elementer fra brosteinsraceren Roubaix, som Future Shock demper foran, og CobbleGobbler setepinne. Den ne karbonrammen har også linjer vi lett kan spore til både asfalt-raceren Tarmac og Specializeds terrengsykler. Specialized Diverge Comp carbon forsvarer plassen som den dyreste sykkelen i testen med en nær komplett Ultegra-gruppe, ne hjul fra DT Swiss og en smart krank fra Praxis-works med grustilpasset utveksling. Specialized Diverge føles fremfor alt som en ekstremt gjennomtenkt sykkel. Specialized er ikke bare trendset- tende med sine sykler, de er også ofte flinke til å tolke kategorier og behovene i dem. Diverge Comp carbon har unike tekniske løsninger for å gi komfort til lange dager på sykkelsetet og den har festemuligheter for det du måtte trenge av skjermer og bagasjebærere. Samtidig har den en geometri og sittestilling som ikke gjør seg bort i høy fart på asfalten.

BROSTEINSSVELGER: Specializeds setepinne bidrar med overraskende mye demping. Såpass mye at du bør montere setet pekende litt nedover for å unngå at det peker oppover når du vekter det bakpå.

Fjæringen i styrerøret er det mest unike med Specializeds komfortorienterte bukkestyre-sykler. FutureShock-fjæringen fungerer overraskende bra. Under sittende sykling ruller vi over grovere grus uten å bli plaget av risting. Under stående spurting og klatring gjør fjæringen lite ut av seg. Den forsvinner under hendene dine, akkurat som slagene forsvinner mellom underlaget og styret. Pass på å få styret lavt nok for å få nok vekt over fronten for kontroll utfor. Styret med beskjeden sprik i bukken er blant testens mest komfortable.

Specialized Diverge ser annerledes ut, men den er fremfor alt komfortabel, men likevel kvikk og rask i følelsen. Det er merkbart at du får mindre juling på grusen med Diverge. I tillegg har du bedre kontroll. Men når du kommer ut på veien sitter du på en lettrullende landeveissykkel med snert og gode fartsmuligheter.

Specializeds Diverge karbonramme har otte linjer og en lekker bronsefarge
PLUSS
Effektiv støtdemping Gode bremser Lekker ramme Flott styrefasong Mange fester til vesker/utstyr
MINUS
Utsatt for grusgniss rundt fjæringen Litt høy front for landeveisjaging
VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Stabilitet
Sportslighet
Tursykling
Sykkelglede
Finish
Snitt