FAKTA

Scott Speedster Gravel 10

  • VEKT: 10,2 kilo

  • PRIS: 18 990 kroner
  • 
STØRRELSE TESTET: Medium/54
  • NETT: scott-sports.com
  • RAMME: Aluminium
GAFFEL: Karbon

  • STEM/STYRE: Syncros RR2.0 stem, Syncos Creston styre

  • SETEPINNE/SETE: Syncros RR2.5 setepinne, Syncros FL2.5 sete

  • HJUL OG DEKK: Formula nav, Syncros Race 24 felger, Schwalbe G-One 35mm dekk
  • DRIVVERK: Shimano 105 2x11, Shimano RS510 34/50t krank
BREMSER: Shimano RS505
skala
7/10

Sveitsiske Scott er gjerne et merke som blir nevnt i diskusjoner der det snakkes om å sykle fort. Merket har lange tradisjoner i konkurransesykling både på landeveien og i terrenget, men er også med i eventyr- kategorien. De to australske Morton-brødrene Angus og Lochlan benyttet seg av Scott-sykler da de la ut på sitt Whereabouts-prosjekt – hvor de syklet utenfor allfarvei i Colombia. De syklet på karbonssykler ikke ulik testmodellen Speedster som vi har her.

Speedster 10 har aluminiumsramme og karbongaffel. Den har gjennomtenkt og funksjonell utstyrspakke, med komplett 105-gruppe fra Shimano, Syncros-komponenter rund baut og Schwalbes G-One-dekk i 35 mm. Festemulighetene til ekstra vesker og lignende er dessverre få. Vi stusser også på at Scott Speedster er den eneste sykkelen i testen som bruker vanlige hurtikoblinger, mens de andre har gjennomgående akslinger. Den gjeldende normen på sykler med skivebremser er gjennomgående akslinger både foran og bak. Dette gir mer presis styring under bremsing og gjør det lettere å få hjulet rett i bremsekaliperen, hver gang.

Scottsykkelen er den rimeligste sykkelen i dette selskapet. Speedster overrrasker oss med sin solide ramme og gode sittestilling. Vi føler oss hjemme med en gang. Sykkelen byr på en sporty, men ikke for aggressiv sittestilling. Rammen gir god respons når vi reiser oss og tråkker til. Geometrien er passe komfortabel og passelig sporty til å fungere både på veien og på grusen. Det som overrasker mest er komforten. Aluminiumsrammen gjør seg ikke bort i selskapet med karbonsykler, og på humpete grusveier får vi en ganske skånsom reise. Det er likevel merkbart hvor noe av forskjellen i pris har havnet. Speedster er den tyngste sykkelen i testen, og aluminiumsrammen gir ikke helt den samme snerten og frasparket som karbon-variantene gjør. Den er også litt døere og mindre skjerpet i følelsen.

I utforkjøringer er Scott Speedster tillitvekkende og stabil. Styringen er trygg og følelsen er god gjennom svinger, også de med vaskebrett i innersvingen.
 Vi lar oss begeistre av Scott Speedster Gravel. Til tross for et par umoderne detaljer er dette en sykkel vi føler oss hjemme på til både tur, trening og pendling. Har du lyst til å legge jobbruta gjennom marka uten å tømme sparekontoen fullstendig, er Scott Speedster et godt valg.

PLUSS
Kvikk Komfortabel Flotte dekk
MINUS
Burde hatt gjennomgående akslinger Få festemuligheter for bikepacking Ganske tung
VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Stabilitet
Sportslighet
Tursykling
Sykkelglede
Finish
Snitt