FAKTA

Rondo Ruut CF2

  • VEKT: 9,1 kilo

  • PRIS: 26 999 kroner

  • STØRRELSE TESTET: Medium/54
  • NETT: rondo.cc/bikeshop.no
  • RAMME: Karbon

  • GAFFEL: Karbon(m/skjermfester og geometrijustering)

  • STEM/STYRE: Rondo 100mm stem, Rondo Flare 440mm styre

  • SETEPINNE/SETE: Easton EA50 setepinne, Fabric Scoop Flat sete

  • HJUL OG DEKK: Rondo aluminium hjul, Panaracer Gravel King SK 35mm dekk
  • DRIVVERK: SRAM Rival 1x11, SRAM Rival 1 40t krank
BREMSER: SRAM Rival
skala
8/10

«Framtiden ligger forbi asfalten» er slagordet til det polske merket Rondo som har spesialisert seg på blandeveiskategorien. Deres eneste modell, Ruut fås i tre forskjellige rammematerialer; aluminium, stål og karbon. Geometrien og gaffelen er lik på alle. Vi fikk den nest dyreste, og billigste karbonmodellen, CF2 på test. Rammen skal ha klaring for opp til 40 mm dekk med 700c hjul, eller 2,1-tommer med 27,5-hjul. Sykkelen kommer med et 1x11-drivverk fra SRAM, men også med avtagbart feste for framgir. Der Rondo skiller seg fra andre i testen, er på gaffelen. Her er det innsatser rundt akslingen som kan snus. Bytter du fra høy til lav modus vil du få 0,5 grader brattere sete- og styrevinkel, styrehøyden reduseres med en centimeter, mens gaffelens fremløp/rake økes noe. Dette gir lavere front og kvikkere styring. Dessverre er finish på forhjul og akslingsfester litt dårlig så forhjulet skrangler og er krevende å få på plass. Nye navkopper bør skaffes fra forhandler for å stoppe skranglingen.

Rondo Ruut CF2 ga oss umiddelbart en følelse av rå effektivitet. Der andre sykler i testen føles litt mer bedagelig og komfortable, vil Ruut mest sykles fort. Vi sitter fremoverlent og offensivt. Geometrien skiller seg lite fra skarpskodde landeveissykler og med rette dekk kan du fint delta på landeveisritt og klubbtreninger med denne. Styret har fin fasong, med akkurat nok utsving nederst til at det er behagelig.

På lange slake strekker jager vi over små høydedrag. Sykkelen responderer kontant. De bratteste klatringene er tunge. Vi savner lettere gir for å kunne holde pulsen nede. Et 38-tenners krankdrev bør vurderes til ren grusing.

I utforkjøringene er Rondo Ruut presis, solid og noe nervøs. Bremsene er gode og kraftige. I lav stilling går det hardt for seg i de bratteste grusutforkjøringene og en viss forsiktighet må utvises rundt løse svinger. Vektbalansen over forhjulet er en viktig forskjell mellom en grussykkel og en terrengsykkel. Mye vekt frempå fordrer ntfølende bruk av forbrems for å unngå tverring. I lav stilling havner du godt over fronten på Rondo- sykkelen. Ruut kom levert i den slakeste geometri- innstillingen. Vi opplever den som den raskeste og mest effektive sykkelen i testen i denne innstillingen. Når vi endret geometrien til bratteste innstilling er det et enda villere dyr som våkner til live. Liker du å sykle fort både på grus og vei vil du nne deg til rette her. Rondo er en ambisiøs blandeveis-racer. Både justerbar geometri og stor dekklaring gjør at denne sykkelen kan tjene som en nær rendyrket landeveissykkel, eller en grusslede for de lange ut uktene med feite dekk og tung oppakning.

 

PLUSS
Justerbar geometri Flott utstyrspakke Gjennomtenkte detaljer Racerlignende egenskaper
MINUS
Skranglete fornav, Ingen spor til forhjul i gaffel, Vibrasjoner i bakbrems,
VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Stabilitet
Sportslighet
Tursykling
Sykkelglede
Finish
Snitt