FAKTA

PRIS: 55 000 kroner 
VEKT: 13,55 kilo u/pedaler (slangeløst) 
NETT: Bikes.com  

UTSTYR
VANDRING F/B: 155 mm/160 mm 
RAMME: SMOOTHWALL karbon 
GAFFEL: Fox 36 Float EVOL FIT4 Performance Elite 160mm 
BAKDEMPER: Fox Float DPX2 Performance Elite 
STYRE/STYREFREMSPRING: Race Face Turbine R 780 mm styre, Rocky Mountain 35 CNC DH stem 
SETE/SETEPINNE: WTB Silverado Race sete, Fox Transfer Performance Elite senkepinne 
HJUL OG DEKK: Rocky Mountain fornav/ DT Swiss 370 baknav, Stans Flow MK3-felger, Maxxis DHF 2.5 EXO Maxx Terra 3C TR fordekk / Maxxis DHRII 2.4 WT EXO Maxx Terra 3C TR bakdekk 
DRIVVERK: SRAM GX Eagle 1x12, Sram Stylo 7k Eagle 32T krank 
BREMSER: SRAM Code R  

«BC-versjonen av Instinct gir den allsidige stisykkelplattformen minst ett ekstra gir nedover. De store hjulene gir økt allsidighet og rå enduroegenskaper» 

skala
8.1/10

Kanadiske Rocky Mountain er et av merkene som har vært med å definere hvordan den moderne terrengsyklingen kan utøves og hvordan syklene kan utformes. Modellen Instinct er i utgangspunktet en stisykkel med 29er-hjul og 140 mm vandring foran og bak, midt i stisykkelsegmentet. 

Vår testmodell med BC-edition-benevnelsen strekker strikken litt lengre. BC står for British Columbia-edition og er Rocky Mountains tilnavn på syklene tilpasset ekstra uvøren sykling. Instinct BC møter opp kampklar med 160 mm vandring i front og 155 mm bak. Den kan fint kalles en enduro-sykkel og vår test viser at den vil egne seg veldig godt i konkurranser der det er om å gjøre å sykle fortest mulig nedover på sti. 

Rocky Mountain Instinct BC er mye sykkel å håndtere. Likevel føles den ganske så lettsyklet også i mer småkupert terreng. Den tråkkes effektivt og er lett å få opp i marsjfart med noen få runder på pedalene. Bratt setevinkel og effektivt demperoppheng gjør at vi kommer opp de bratteste bakkene, også de tekniske med høye kanter og løft. I flatere terreng sliter vi litt med og kommer ordentlig frem og over sykkelen for å jage gjennom terrenget, men så fort det bikker nedover er det bare å feste setebeltene og bli med på moroa. 

Lang front og lang vandring gjør selv de høyeste droppene og bratteste rennene til barnemat. Sammenlignet med Evil-sykkelen er Instinct hakket mer manøvrerbar i tette svinger og litt lettere å flytte på når du møter uforutsette hindre på stien. Rocky Mountain Instinct BC er i sitt ess i lengre utforkjøring der du stadig veksler mellom å trå, og rulle på bakhjulet ned brattheng og trinn og kaster deg fra sving til sving i kjapp rekkefølge. Her er sykkelen ikke bare villig med på alt, den tar nærmest initiativ og pusher deg til å utfordre både dine egne ferdigheter og mot. 

Rocky Mountain Instinct BC 90 er kanadiernes toppmodell i stisykkel-segmenet. Dette innebærer ramme i fullkarbon, gode demperenheter fra Fox og gjennomtenkt utstyr forøvrig. De grove og breie Maxxis-dekkene er blant testpanelets favoritter til stisykling i variert norsk terreng. De ekstra kraftige Code-bremsene fra SRAM vitner om sykkelens tiltenkte bruksområde ned fjellsider både i British Columbia og andre steder i verden. Rocky Mountain Instinct BC 90 har sin spisskompetanse i krevende utforkjøringer, men gjør seg ikke bort i klatringer eller flatt terreng heller. 

TRADISJONELT, MEN FUNKSJONELT: Vår testsykkel hadde en slitt bakdemper, men den fungerte likevel bra. Foto: Kristoffer Kippernes

SJELEFRED: Kjedeføreren Spirit Guide gir trygghet om at kjedet holder seg på plass. Slik at du kan fokusere på å gi gass. Foto: Kristoffer Kippernes

UTFORBREMSER: SRAMs Code-bremser er blant markedets kraftigste. Passende på en sykkel som inviterer så til grader til høy fart. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Leken og kapabel Topp dekk Kraftige bremser Gode dempere
MINUS
Høy pris Mye sykkel i småkupert terreng
VURDERING
UTSTYR
TEKNISK UTFOR
RASK UTFOR
SMÅKUPERT
KLATRING
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT