FAKTA

PRIS: 39 400 kroner
VEKT: 14,21 kg (slanger)
STØRRELSE TESTET: M
NETT: cannondale.com

UTSTYR
VANDRING F/B: 150mm/145/115mm
RAMME: Karbon/Aluminium
GAFFEL: Fox Float 34 Performance
BAKDEMPER: Fox Float Performance DPSEVOL Gemini
STYRE/STYREFREMSPRING: CannondaleC3 780mm styre, Cannondale C3 45mmstyrefremspring
SETE/SETEPINNE: Fabric Radius Scoop sete,TransX heve-/senkepinne
HJUL OG DEKK: Formula nav, WTB Frequency Race i29 felger, Maxxis Minion DHR/DHF 2,3 dekk
DRIVVERK: Shimano SLX 2x11, Cannondale Si26/36 krank
BREMSER: Shimano SLX 

skala
4.8/6

Cannondale lanserte for en tid tilbake to sykler basert på samme plattform; endurosykkelen Jekyll og stisykkelen Trigger. Utseendemessig er de like, men Jekyll har både mer vandring og mer nedoverrettet geometri.

Trigger skiller seg noe fra andre sykler i testen. Her får du både et litt utradisjonelt utseende, 2x11 drivverk og mange spaker på styret. Vi noterer også en av testens største utslag på vekta. Trigger har 145millimeter vandring på bakhjulet, som reduseres til115 millimeter ved hjelp av en hendel på styret, og en spesialtilpasset demper fra Fox. Den har selvfølgelig også terskeljustering, men det er viktig å skille mellomdisse to. Bryteren på styret må ikke misforstås som enterskeljustering. 

I klatringer gir Trigger en todelt opplevelse. Demperopphenget gir gode klatreegenskaper, og i korte klatringer benytter vi oss flittig av hendelen som reduserer vandringen bak. Dette fungerer bra. Men som med Trek og Rocky Mountain føles den litt tung og soggy i klatringer. Demperopphenget fungerer godt både med og uten terskel- og vandringsjustering, men dette er testens tyngste sykkel, og den har testens tyngste hjulsett. Det merkes noe, selv om dette er en kategori hvor vekt ikke nødvendigvis betyr så mye.

Pipa får imidlertid en helt annen låt når de lange, sammenhengende stiklatringene er unnagjort. I kupertterreng merkes ikke vekten så mye, og Trigger er en inspirerende sykkel. Over små høydedrag bruker vi gjerne vandringsjusteringen for litt mer tråkkeffektivitet.

På raske flytstier så er det andre sykler i denne testensom oppleves mer stabile, uten at vi finner mye å trekkefor hos Trigger. I tekniske utforkjøringer hvor terrenget jobber i mot deg, og du må bruke mye kroppsspråk og kaste sykkelen rundt, lystrer den villig, og sluker unna alt av ujevnheter. Det synes som om den bare fungerer bedre jo mer man som rytter aktivt styrer den.

Cannondale Triggers noe utradisjonelle utseende kankanskje bli litt mye for noen. Men ikke la deg skremme, denne sykkelen leverer varene ute på stien. Vi tror at om du kommer fra en bakgrunn med mye rittsykling og/eller liker lange turer hvor tråkkeffektivitet og mulighet til å kontrollere dempingen er viktig, vil finne deg til rette. Den krever litt mer aktiv bruk fra rytteren, men gir også tilsvarende god respons tilbake. 

Den er ikke den letteste i dette selskapet, men det kan vi leve med når vi får så mye moro nedover.

FLIGHT CONTROL: Bryteren på styret lar deg justere vandringen fra 145 til 115 millimeter. Terskeljustering må du forøvrig ta selv,med bryter på selve demperen. Foto: Kristoffer Kippernes

TODELT: Som eneste sykkel i testen har Trigger todelt krank. Foto: Kristoffer Kippernes 

TRYGGE: Maxxis Minion DHF er det populært valg på stisykler.Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Livlig og leken
MINUS
Det kan bli i overkant mange brytere å forholde seg til
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STISYKLING
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITTVURDERING