/ Holker

Test av Lizard Skins DSP

Å spare 100 gram nesten gratis, uten at det går utover komfort eller holdbarhet er en ønskedrøm. Oppfyller Lizard Skins DSP sine holker drømmen?

Sist oppdatert: 8. april 2015 kl 12.10
LETTE HOLKER: Lizard Skins DSP-holker veier kun 27 gram. Det er lett.
LETTE HOLKER: Lizard Skins DSP-holker veier kun 27 gram. Det er lett.
Lesetid: 3 minutter

Silikonholkene ESI har gått sin seiersgang både i Terrengsykkel-redaksjonen og blant proffer.

De har også har blitt diskutert heftig på forumet. 

Men Lizard Skins ønsker å ta opp kampen med holker som veier det halve av ESI Racers Edge, men byr på samme komfort og minst like bunnsolid grep. 

Vi har testet et par Lizard Skins DSP i tynneste versjon i en drøy måned nå. Grepene kommer i to versjoner, en tynn med 30,3 mm diameter og en litt tykkere på 32,3 mm. Dette tilsvarer omtrent Race og Chunky hos ESI. Holkene er 130 mm lange, noe som er ganske så standard. 

GODE: DSP-Holkene til Lizard Skins sitter godt og gir godt grep og god komfort. Lette er de også. Litt slitasje i ytterkant etter fall må påregnes.
GODE: DSP-Holkene til Lizard Skins sitter godt og gir godt grep og god komfort. Lette er de også. Litt slitasje i ytterkant etter fall må påregnes.

GODE: DSP-Holkene til Lizard Skins sitter godt og gir godt grep og god komfort. Lette er de også. Litt slitasje i ytterkant etter fall må påregnes. 

Lizard Skins holkene består av skum med et ytterlag av deres Dura Soft Polymer som mange har stiftet bekjentskap med i deres landeveis-styrebånd. En utfordring med holker uten låseringer er å få dem til å sitte skikkelig.

Uansett om det regner eller snør, om du akkurat har vasket sykkelen, eller om det har tryna i gjørma så trenger du holker som sitter fast på styret. Låseholker gjør dette. Men låseholker veier litt ekstra, samt at låseringene kan fort bli et hardt punkt i hånda når du holder i styret. 

Les test av Ergons GA-1 holker her: 

Lizard Skins DPS-holker limes fast til styret med en smart dobbeltsidig tape. Så langt har vi ikke opplevd at de har løsnet under bruk. Selv etter hard spyling med hageslangen. Vi har beveget dem på styret slik at vi ser at de har vridd på seg, men vi har ikke merket dette under bruk. Holkene sitter dønn, slik at nøkk i styret foregår helt uten dødgang. 

Komfortmessig scorer også holkene overraskende bra. Selv i den tynne ritt-versjonen, eller den for små hender føler vi at dempingen er god. Vi har syklet harde ritt på over fire timer uten særlig ubehag, og det med hansker uten annen polstring enn tynt hanskeskinn i håndflaten. 

Lars Granbergs ESI-utstyrte sykkel kan du lese om her. 

Lizard Skins DSP-holker veier 27 gram i 30,3 millimeters versjon, det er omtrent det halve av ESI Racers Edge og en femtedel av lette låseholker. Bytter du fra ODI Lock Ons kan du spare nærmere 100 gram uten å gi opp noe i komfort eller grep. Det er ganske så bra. 

At holkene ikke koster all verden er jo også positivt. Det eneste minuset som vi ser det er at holkene må skjæres av styret for å byttes. Dette setter styret i fare, samt at du selvfølgelig ikke kan ta holkene av og på ved behov. Heldigvis har de fleste bremse- og girhendler åpne klemmer i disse dager så problemet oppstår først når du ønsker å bytte holkene. 

Vi har lenge vært fans av både ESI og Lock-On-holker. Men fremover kommer Lizard Skins DPS til å bli førstevalget. Vekt spart uten komforttap er bare positivt.

Anbefales rett og slett!

Holkene kommer også i en rekke farger - flott for deg som liker slikt. 

FARGER: Du bør finne en farge som passer din sykkel og humør i Lizard Skins utvalg.
FARGER: Du bør finne en farge som passer din sykkel og humør i Lizard Skins utvalg.

FARGER: Du bør finne en farge som passer din sykkel og humør i Lizard Skins utvalg. 

Lizard Skins DSP holker

Pris: 349 kroner

Vekt: 27 gram

Importør: Deler.no

Publisert 8. april 2015 kl 12.10
Sist oppdatert 8. april 2015 kl 12.10
annonse

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen