Hafslundskogen

Parkeringsplassen ved jernbaneovergangen i enden av Holteveien.

Sist oppdatert 26. august 2010 kl 00.00

• Kommune: Sarpsborg
  • Tidsbruk: 0-1 time

Når du kommer fra Sarpsborg/Sarpsfossen på RV118, ta til venstre så fort du har passert Hafslund Ungdomsskole. Da får du en ICA-butikk på venstre side. Du er nå på Holteveien. Kjør rett frem et par hundre meter, og parker på den lille plassen rett over jernbaneovergangen. http://kart.gulesider.no/m/ICVdw

Samme sted som ruta starter.

For det meste smal sti, med godt med røtter og steiner. Noe traktorvei, men bare littegrann. ;) Bittelitt fjellgrunn.

Det er mange stier på kryss og tvers i Hafslundskogen, og her beskrives en naturlig "runde", men den kan selvsagt utvides med flere av stiene som vises på kartet på f.eks. http://www.openstreetmap.org/ Runden starter før bommen ved parkeringsplassen. Følg grusveien ca. 100m til første veiskille. Hold til høyre, og følg grusveien ca. 500m videre. Du følger foreløpig rødmerket løype. Her tar du inn på stien til venstre (Bilde 1). Følg fortsatt rødmerket løype i ca. 300m til, frem til et stikryss (Bilde 2). Her tar du av fra rød løype og krysser myra rett frem. Du skal følge det som en gang var grønn løype et lite stykke. Noe av merkingen synes fremdeles. Ca. 100m etter myrhullet kommer du til et jorde[1] på høyre side. Her går den gamle grønne løypa inn til venstre, men du fortsetter rett frem i ytterligere 50-60m, til du ser en sti som tar av til høyre fra stien du sykler på. Her [i]kan[/i] du strengt tatt fortsette rett fremover, men ekstrasløyfa som tar stien inn til høyre inneholder morsom sti som du ikke vil gå glipp av, så ta til høyre her. Følg den brede stien du kommer inn på ca 400m (Kommer du til jernbanelinja, har du syklet ca. 50m for langt.) og ta så til venstre. (Det er kanskje greiest å bare sykle til jernbanelinja og snu, og ta forrige avstikker.) På stien du nå kommer til, er det et par-tre avstikkere til venstre og høyre, men hold deg bare på hovedstien, rett frem. Den vil dreie mot venstre, og du vil bevege deg tilbake mot der du kom fra. Etter fire-fem hundre meter, kommer du til et stikryss på fjellgrunn (Bilde 3). Holder du høyre her, kommer du ut på en kjedelig grusvei, så gjør ikke det. Ta i stedet til venstre, ned bakken. I bunnen her er stien nærmest en fuktig bekk, men det varer bare noen få meter. Opp bakken og et par hundre meter videre frem, kommer du ut på stien du tok av fra for å ta denne "ekstrasløyfa", bare et par hundre meter lengre inn enn der du svingte av. Ta til høyre på denne stien.Nå har du et par hundre meter med flytsti, før du sykler under høyspentkablene, over et crux på fjellgrunn. Følg på videre rett frem til stien krysser en liten bekk (Bilde 4). Kryss bekken og følg stien videre. På toppen her er du ved løypas nordligste punkt. Fortsett videre ned over kneika, og ta til venstre på stien halvveis nedi bakken. Du skal ikke helt til bunnen av bakken. Følg denne stien rett frem (Bilde 5). Etter kanskje 600m kommer du til en varde. Denne markerer rundens høyeste punkt, med svimlende 66 m.o.h. ;) Fortsett forbi denne. Herfra og ned er en artig liten, steinete nedkjøring som de fleste må prøve minst et par ganger før det går. Fortsett ned, og etter et par hundre meter fra varden, er du nede igjen ved jordet[1] du syklet forbi tidligere. Ta til høyre her, og sykle tilbake over myrhullet på Bilde 2.Ta så til høyre. Nå er du på rød løype igjen. Følg stien i 2-300m til første stikryss, der du tar til venstre. Så tar du til høyre igjen etter bare kanskje 50-60m. Følg denne stien i 2-300m, til du ser et par trær ute til venstre for stien, med hvite malingmerker på. Når du ser disse, skal du ta stien til høyre, som svinger litt bakover igjen. Sannsynligvis har du syklet litt forbi den nå. ;) Følg denne stien ned til grusveien. Det er ikke lange biten. Ta så til venstre på grusveien, og følg den et lite stykke, til du ser en bred sti til venstre. Ta den. (Hvis du ser et rødt hus på høyre side, har du syklet for langt. Snu i så fall, eller bare fortsett rett frem, og hopp over neste setning.) ;) Følg denne stien gjennom skogen 3-400m til den kommer ut på grusveien igjen, og ta til venstre. Etter et par-tre hundre meter, er du med ett tilbake på parkeringsplassen der du startet. Håper du har hatt en fin, liten tur! Denne runden er ca. 5,5 Km, og er ganske raskt unnagjort når man kan veien, men den kan utvides litt med flere avstikkere underveis. Se kartet jeg linker til på OpenStreetMaps for flere stier.

GPS

Et detaljert stikart laget vha. mine GPS-spor finnes her:http://www.openstreetmap.org/?lat=59.28021&lon=11.15745&zoom=15&layers=M