Norefjellrittet

• Kommune: Krødsherad - Norefjell
  • Lengde: 50+ km
  • Tidsbruk: 4-5 timer

Kjør til toppen av Norefjell og følg skilter til Quality Spa og resort.

Norefjell Quality Spa

Tøff maratonritt-løype med mange lange og bratte bakker på grus og flere fine stipartier inne i mellom.

Løypa er på 70 kilometer totalt og byr på nesten 1800 høydemeter. Løypa starter bratt nedover med utforkjøring gjennom alpinanlegget i Norefjell.Løypa går videre til Rundskogen der første matstasjon vil være etter va 12 km. Flere morsomme stipartier knytter veiene sammen og de fleste av dem er både raske og middels krevende.Etter 24 minutter svinger løypa inn på en sti som vil ta oss ned til løypas laveste punkt. Dette stipartiet vil bli tatt tiden på separat og en stipris vil deles ut til raskeste syklist på dette strekket. Slutten av denne stien slynger seg ned noen skarpe, trange svinger med myk jordbunn. Moro! Hele stipartiet her er på ca 1,5 km med 50 meter fall i høyde. Drøye tre kilometer på asfalt følger før en skarp høyresving leder inn i bakken som er grunnlaget for rittets klatrepris. Herfra og opp til tunet på flaten nær toppen av bakken stiger det 250 meter på drøye 3 kilometer. Underlaget er rask grusvei.Men det gjelder å ikke brenne alt kruttet her. Løypa fortsetter oppover og det på relativt krevende sti - den såkalte Prestestien. En sløyfe på grus knytter to deler av Prestestien sammen før en utforkjøring på grus.En krapp venstresving leder inn på en kjerrevei som etter hvert går over i rask slak grusvei. Mellom 38 og 45 km går det raskt på grusvei, men så går det bratt oppover igjen. Dagens bratteste bakke bikker 18 prosent og er på nesten fem kilometer totalt. Heldigvis ikke like bratt hele veien.Fra toppen her er det bare to mil igjen til mål, men det går nedover først og mål ligger på toppen av fjellet.Ved 55 kilometers-merket er du igjen på Rundskogen og her blir rittets siste mat og drikkestasjon.Det er 15 kilometer til mål, men også over 460 meter opp til toppen.Et langt, hardt parti på grov og seig setervei kommer når det er under 10 kilometer til mål. Herfra og opp er det for det meste asfalt og grus, men et lite stykke sti svinger rundt hotell-området og bringer deg inn til siste asfaltstykket til mål, god og sliten.

Video

GPS

Spar på kreftene opp klatreprisen og gi heller gass fra toppen av denne og på de fine Prestestipartiene på dette midterste toppunktet. Husk at klatringen til mål er lang og hard.