Rømminga - Lauvesetra, med sløyfe om Hallingsdalen

• Kommune: Larvik
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Fra Nordbyen tar du inn til Vestmarka og kjører i ca 10min til du ser en grusplass på høyre side hvor du kan parkere (denne er skiltet med "Rømminga" og "Lauvesetra")

Lauvesetra, evt. samme som utgangspunkt.

Sti (hardpakket jord) som går over til gammel traktorvei med litt svaberg og noen gjørmehull det er lett å sette seg fast i dersom det nylig har regnet.

Følg grusveien innover et par hundre meter før du svinger inn og opp i skogen til venstre ved første skilt. Her er det først en bratt bakke som de fleste nok må gå opp.Deretter har man ca 500m med sti før man krysser en grusvei. Her kan man velge å følge stien 5 meter opp til venstre eller 5m ned til høyre videre innover i skogen (disse møtes igjen etter et 400 meter, begge er like ålreit men venstre har en steintrapp som må gås opp)De neste 800m er gammel traktorvei og sti med litt svaberg. Relativt slak stigning. Pass opp for de 3-4 gjørmehullene som dekker hele bredden av veien dersom det nylig har regnet; de er dype nok til å suge sykkelen din ned til navet.Nå er du ved Furulandsmyr og har ca. 400m til med traktorvei før 400m med sti av varierende bredde. Det er en del røtter og flere gjørmehull å manøvrere utenom her.Etter dette kommer du ut på en grusvei som du enten kan følge 200m til venstre hvor du finner en alternativ, og veldig morsom, sti ned tilbake til Rømminga. Eventuelt kan du sykle 4-500m til høyre og ta deg en rast på Lauvesetra.