Djupadalen

• Kommune: Haugesund
  • Tidsbruk: 0-1 time
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Følg Skjoldavegen til du kommer til Stemmen (demningen ved Eivindsvatnet), ta av innover langs vannet.

Nodeland (Rett ovenfor i Tysvær Førresfjorden).

Blandet terreng: grusvei, traktorsti og gjørmestier. Få men noe krevende stigninger.Lite til ingen gåing.

I begynnelsen ordentlig, bred grusvei. Enkle stigninger og uproblematisk terreng. Sving til venstre i krysset ved Henning Paulsens veg (godt synlig treskilt). I neste kryss tar du nok en gang av til høyre i Kattanakkvegen. Her er det anlagt anleggsvei laget til bruk for kommunens folk som skal ta seg inn til drikkevannskilden Stakkestadvannet. Etter ca 750 meter er det for det meste ca 3-4 km med nedoverbakker!!! Kupert og humpete; morsomt og utfordrende. God utsikt over Tysvær og Sveio.Rett før du kommer til Stakkestadvannet er det en lite synlig skiltet avkjørsel til Håvasshytta. (Se etter skilt som peker mot høyre). Slak stigning i leire/grus terreng. Passe smal sti. Følg denne et stykke. Noe myrlendt terreng enkelte plasser. Noe krevende terreng; legg inn lavt gir allerede i avkjørselen...Etter et stykke kan du velge mellom to avkjørsler: Håvasshytta og Nodeland. Sving til høyre mot Nodeland. Neste tråkk er å krysse to bekker. Dette går noenlunde lett. Etter den andre bekken er det lang, slak stigning på grusvei i viddelandskap. To ferister må passeres før du endelig er fremme ved Nodeland. Pass opp for glupske og ilsinte fårehunder! Følg veien nedover til Førresfjorden og se deretter etter skilt merket Haugesund. Turen kan, hvis man er rutinert og veltrent, avlegges uten å forlate sykkelsetet. Er man i litt dårlig form eller i ferd med å bygge seg opp som terrengsyklist, må man regne med å ta i bruk apostlenes hester ved et par anledninger.

GPS

Kart over løypen finnes på http://home.no.net/cycling/bilder/djupadalsrittkart.jpgÅrlig går Djupadalsrittet på samme plassen. Se http://home.no.net/cycling/