MTB-sesongen for de fleste varer fra våren til snøen kommer, og for mange er vintersykling på sti litt skummelt. Det trenger det ikke være!

Vintersykling på stien er spennende og annerledes, for plutselig blir dine vante stier i skogen til et helt nytt miljø. Du må tilpasse teknikken og finner mye ny mestring på snøen.

Vi har snakket med toppsyklist i downhill Simen Smestad for å få noen tips til å starte med vintersykling - her får du alt du trenger å vite!

sykkelnedenfra
Du kan bruke samme sykkel hele året - om du har riktige dekk på.

1. Bruk sykkel og dekk for anledningen

– Så fort snøen kommer og den er kram og det ikke er is under, kjører jeg på sommerdekk - deretter, når frosten får lagt seg, setter jeg på piggdekk på sykkelen. Ellers er oppsettet det samme, men jeg sørger for å gjøre litt ekstra vedlikehold for å tåle elementene, forteller Simen.

Hovedregelen er at du kan bruke stisykkel med piggdekk der snøen er tråkket flat av andre syklister og turgåere - utenfor der det er tråkket opp, er det kun fatbike som funker.

– Du lærer å sykle på en annen måte, som egentlig er veldig lurt. På de vanlige stiene på sommeren kan du gjerne ha en halvmeter plass, mens du må følge sporet mer på vinteren. Det er utrolig gøy, sier utfor-esset.

– Og så er det vanvittig bra trening! Lærer du deg å sykle bra på snø, blir du desto bedre på sommersykling, legger han til.

2. Vask sykkelen ofte

De fleste terrengsyklister vet å ta godt vare på sykkelen sin, men det blir ekstra viktig om vinteren. Snøen har en tendens til å ta med seg ekstra mye skitt fra bakken som du bør holde unna drivverk og gjenger.

Særlig om du har en transportetappe ut til skogen din gjennom byen, eller på en trafikkert asfaltvei med saltsrø og annen skitt, er det viktig å vaske sykkelen etter bruk!

Ikke la sykkelen stå ute i kulda etter vasking! Ta den inn til et tørt og varmt sted så den kan tørke.

krank
Kranklager, rammelager, pedaler og alt som går rundt fortjener godt med fett.

3. Fett opp sykkelen grundig før vinteren!

Terrengsykler har mange presisjonsdeler som fortjener å bli godt tatt vare på, og litt som ski bør de "preppes" litt før snø og frost kommer. Styrelager, kranklager og rammelager er typiske slitedeler som trenger godt med smøring. Gi dem en runde før vinteren, og sjekk gjerne innom i løpet av sesongen.

Bli kjent med dine smøremidler og vit forskjell på "tørr" og "våt" smøring. Smør lagrene jevnlig med våt smøring, og sørg for å smøre nederst på girvaieren for å unngå å få vann inn i vaierstrømpen. Slik sikrer du lengre levetid for dine komponenter.

drivverk
Et rent og veloljet drivverk betyr bedre effekt og lengre levetid.

4. Gi ekstra oppmerksomhet til kjedet!

Sykkelkjedet er den viktigste slitedelen i ditt drivverk, og riktig vedlikehold gjør at du kan være trygg på å unngå unødvendig slitasje. Hovedregelen er å holde kjedet rent og smidig, og gjennom vinteren er dette ekstra viktig.

– Bruk avfetting for å holde kjedet rent og fjerne gammel olje og skitten som setter seg fast i det. Jeg smører kjedet på nytt etter hver gang jeg avfetter, gjerne dagen før jeg skal sykle, sier Simen Smestad.

Du trenger ikke være kjempegrundig hver gang eller bruke spesialverktøy, selv om det hjelper - bruk avfetting og en ren klut, spyl av, og påfør olje som du gir tid til å sige inn i kjedet over natten.

5. Kle deg riktig for anledningen!

– Når jeg drar ut på sykkeltur på vinteren er målet å ha kledd seg slik at jeg fryser litt de første 5 minuttene, men deretter blir varm. Det er fort gjort å kle på seg for mye, og da blir man bare klam og svett, som kan føre til at man blir kald så fort man stopper opp, sier Smestad.

Bekledning om vinteren er viktig - du må regne med å svette like mye som om sommeren! Kulden vil derimot hindre deg fra å ta for mye pause, så hold på varmen. Vi anbefaler å ha med seg en ekstra tørr trøye du kan skifte til ved behov.

6. Tilpass teknikken! 

Stiene du sykler på med piggdekk vil ikke være like breie og tilgivende som de er om sommeren. Forvent at det går saktere på snøen, og unngå å gjøre brå bevegelser. Begynner du med å sykle pent og jevnt og bli vant med underlaget, finner du snart ut hvor du kan ta i litt mer.

– Over godt nedtråkket snø kan du gjerne dra på litt mer, for da får du også godt grep med piggdekk. Ellers kan det fort bli glatt på isen, forteller han.

– Det kan bli litt Bambi, sier han. – Heldigvis trenger du ikke være så redd for å falle av, for du lander som oftest mykt i snøen, avslutter Simen Smested.