Sammenlignet med de andre syklene i denne testen har Pivot Trail 429 Pro GX overlegent best demperdeler.
Riktig prioritert av Pivot. Samtidig er ikke resten av utstyrspakka på sparebluss heller. DT-hjulene har bunnsolide og pålitelige nav.
Shimano-bremsene har super hendelfølelse og godt med kraft. Drivverket har fått kjenne litt på sparekniven. Likevel, tolvdelt GX-kassett med spredning fra 10-50 kombinert med NX-deler forøvrig fungerer veldig bra.
Senkepinnen er god og Pivot har til og med spandert karbonstyre på oss.
Gode deler og demperenheter er ikke hele sykkelen. For at en sykkel skal gi glede, fremkommelighet og fart i terrenget må demperopphenget for bakhjulet og rammegeometrien stemme.
Pivot Trail 429 er en helt ny sykkel og ramma har derfor ganske moderne geometri. God rammelengde, passe slak styrevinkel og bratt setevinkel er i tråd med trenden.
Demperopphenget er konstruert av Dave Weagle - Pivot har tettere samarbeid med Weagle enn de fleste andre merker. DW-link-opphenget er supereffektivt, men gir på Trail 429 ikke helt den samme bunnløse følelsen som et par andre her har. Det gir likevel en nesten magisk følelse av fremdrift både på slagete flater og i tekniske motbakker.
Bakhjulet blir trykt mot underlaget. Dette gir suverent fraspark og grep. Den avanserte og justerbare bakdemperen jobber godt sammen med opphengets utveksling. Mellomregisteret i demperen er fast. I tillegg kan vi på den dyre bakdemperen justere kompresjonsdempingen i tre ekstra hakk i åpen stiling.
Dette kommer på toppen av muligheten til å veksle mellom åpen, medium og låst innstilling. Om noe så kunne vi ha ønsket oss litt mer progressivitet mot slutten. Vi må bruke litt tid for å treffe med sig-innstillingene for å bruke hele vandringen, uten å bunne.
Sykkelen føles kvikk og kompakt i akselerasjoner. Forhjulet føles hakket nærmere enn på Whyte. Likevel byr Pivot-sykkelen på mengder med selvtillit og gøts i raske utforkjøringer med store slag og i knotete brattheng der vi sender fronten i forveien.
DW-opphenget gjør at vi ikke havner bakpå, selv om vi kommer ned i kompresjoner med vekten bak setet. Vi kommer oss raskt fremover på sykkelen igjen. Den avanserte gaffelen, og de solide hjulene, gir smidig og lydløs ferdsel også i grove røyser. De brede Maxxis-dekkene forsterker det bunnsolide inntrykket.
Det er vanskelig å ta Pivot Trail 429 på noe som helst. De billigste delene er ikke dårligere enn delene på de andre syklene. Samtidig er demperne og hjulene av overlegen kvalitet. Bakhjulsopphenget er supereffektivt og avansert og geometrien er fremtidsrettet uten å være ekstrem.
Pivots nye Trail 429 er en kapabel stisykkel som også har rittpotensial. Den vil fungere topp på varierte langturer der du både vil gi gass nedover og gjøre kort prosess med krevende klatringer. Prisen er høy, men utstyrspakka er overlegen de andre syklene.