/ Annonse

Se den svenske MC-kongen regjere på stien!

De begynte med å lage sykler for 130 år siden. I dag lager Husqvarna noe av det råeste du finner av elsykkel.

Sist oppdatert: 29. mars 2023 kl 10.45
Lesetid: 4 minutter

Besøker du sykkelanlegg eller sykler en MTB-konkurranse, kan du noen ganger få øye på syklistene som ikke er helt uniformert som terrengsyklister. En tykk ryggbeskytter, en hjelm fra et merke du ikke har sett før - og de drar gjerne på med kjempefart i nedkjøringene. Det er en som har krysset over fra motocross du har fått øye på!

Terrengsyklingen har innmari mye til felles med motorsykkelfolket, selv om ikke alle vil innrømme det. MTB har lånt mye fra MX-sporten: Det er derfra vi har fått alt fra dempere til mullet-hjul. Nå gjør en gammel kjempe fra motorsykkelverdenen inntog i MTB-land, nemlig Husqvarna.

Elmotoren har visket ut litt av linjene mellom MTB og MX.
Elmotoren har visket ut litt av linjene mellom MTB og MX.

De var med på å stifte hele MX-greia inne i de svenske skoger for hundre år siden. Mange forbinder Husqvarna med symaskin og motorsag, men navnet huser en langt dypere historie. Husqvarna tar navnet fra byen Huskvarna (nå en bydel i Jönköping) og kan spore røttene 330 år tilbake til da svenskene etablerte en riflefabrikk her for å væpne de mektige arméene til kong Carolus Rex.

Innovasjon har vært drivkraften i det som ble en hjørnesten i svensk industri. Husqvarna kom omsider til å produsere all slags moderne verktøy, deriblant sykler (siden 1896) og motorsykler (fra 1903). De legendariske motorsyklene Silverpilen og dens etterkommere ble starten på motocross-sporten for omtrent 100 år siden. Tråsykkelproduksjonen stanset på 60-tallet, inntil det store comebacket i dag...

5 år med iherdig utvikling

I 2018 startet Husqvarna opp igjen sin sykkelseksjon og satset tungt. Filosofien er å bygge videre på sitt konkurransedyktige sykkel-DNA og tradisjonen for oppfinsom ingeniørkunst. Her går det i elsykler, men med tanke på hvor fort dette feltet utvikler seg må man være skarp for å henge med i svingene. Det har Husqvarna klart med bravur så langt! 5 år etter starten har Husqvarna en rå lineup av elsykler, fra bysykler til heftige fulldempere.

Modellene LC4 til LC6 og MC4 til MC6 har den nye, geniale karbonramma.
Modellene LC4 til LC6 og MC4 til MC6 har den nye, geniale karbonramma.

Ved første blikk på en Husqvarna Mountain Cross 6, er det lett å legge merke til jobben som har gått inn i utformingen av rammen og geometrien. Først legger man merke til det estetiske. Lakkeringen gjør sykkelen til et skikkelig blikkfang (legg merke til den markante oppdelingen av for-og-bakdelene av sykkelen!) - men så går blikket til komponenter og drivverk.

Mange elsykkeldesignere har slitt med å få plass til motoren og fordele vekten godt utover. Særlig for oss terrengsyklister er dette viktig, for vi har sett altfor mange topptunge og klumpete el-MTB'er.

Rammen bruker mulighetene den kraftige EP8-motoren gir for å lage en balansert og stabil sykkel.
Rammen bruker mulighetene den kraftige EP8-motoren gir for å lage en balansert og stabil sykkel.

Selvtillitt på stien

Nøkkelen ligger nemlig i motoren. Husqvarna bruker den kraftige, kategoridefinerende Shimano EP8 på sine terrengsykler. Kombinert med et integrert batteri på 720 Wh får du rolig 50-60 km ut av en enkelt lading.

Plasseringen av motoren (og av batteriet i fremrøret) er mesterlig løst i dette karbonvidunderet av en ramme. Der andre bare "klistrer fast" motorenheten i bunnen, har Husqvarna laget en integrert, vertikal plassering som beskytter motoren og gir bedre balanse.

Slik får man fordelt mest mulig vekt i bunnen og majoriteten av vekttrykket inn i fordekket. Dermed får du en sykkel som er stabil og pålitelig, særlig når du skal bruke den kraftige motoren til å klatre. En relativt slakk styrevinkel og lengre kjedestag gir deg en lettkjørt sykkel som innbyr til selvtillitt på stien og lettsvingte nedkjøringer.

Husqvarna treffer planken med en rocka, leken og pålitelig sykkel.
Husqvarna treffer planken med en rocka, leken og pålitelig sykkel.

Velg vanskelighetsgrad

Lineup'en for denne sesongen består av modellene Light Cross og Mountain Cross. Den ovennevnte karbonramma finner du i tre ulike modeller med 27,5" bak og 29" hjul foran (fra #4 til #6 i begge kategorier), mens de tøffe aluminiumsrammene utgjør nedre halvpart av terningen.

Komponentene er nøye utvalgt og utgjør en pakke som tilfredsstiller selv den mest kresne stisyklist. For toppmodellene får du en Shimano XT/XTR-pakke i drivverket med 12-delt kassett i spennet 10-51. Demperne er det som skiller stimaskinen Light Cross fra enduro-sjefen Mountain Cross. Førstnevnte har 120/130mm demping fra Rockshox med en noe lavere vekt, som gir en lettere og langtur-vennlig sykkel.

For Mountain Cross gir MC5 og MC6 deg det beste av demping fra Fox, med Float 36-dempere (Factory-varianten i MC6) med 150/150 mm vandring. Dette danner en skikkelig solid sykkel som tar deg over det groveste av stier, og med en ytelse som gir Husqvarna sitt racingteam seiere i e-MTB-konkurranser.

Husqvarna MC6 er bevæpnet med Kashima-coating og freshe dempere fra Fox med 150mm vandring.
Husqvarna MC6 er bevæpnet med Kashima-coating og freshe dempere fra Fox med 150mm vandring.

For oss nordmenn har Husqvarna vært en del av arbeidshverdagen i generasjoner - om det så er i militæret, på gården eller i skogen. Men de har også åpnet opp skog og fjell for noe av det gøyeste man kan finne på, og med det skarpeste av innovasjon på elsykkelfronten er de klare for å gi deg mer av det du liker best - lange dager på stien.

Nye el-fulldempere fra Husqvarna

Publisert 29. mars 2023 kl 10.40
Sist oppdatert 29. mars 2023 kl 10.45

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen