I løpet av det siste året har Rocky Mountain relansert store deler av kolleksjonen, fra xc-sykkelen Element til enduro-sykkelen Slayer. Fellestrekk for alle er lengre rammer og slakkere styrevinkel enn forgjengerne. Det kanadiske merket følger dermed trenden i bransjen for øvrig. 

Sist ut i moderniseringsprosessen er stisyklene Instinct og Pipeline. De to modellene har identiske rammer, men forskjellig hjulstørrelse; 27.5+ på Pipeline, og 29 på Instinct. Instinct kommer både i aluminium og karbon, og fåes også i en BC-versjon med lengre vandring og grovere utstyr. BC står selvsagt for British Columbia, hvor Rocky Mountain Bicycles har holdt til siden merket ble etablert i 1981. 

Vi har testet Instinct Carbon 70, som kan bli din for 49 000kr. Med store hjul og 140mm vandring foran og bak plasserer den seg i den grove enden av stisykkelskalaen. Og grovere er den blitt. Rammelengden (reach) er økt med nesten 40mm, mens styrevinkelen er blitt en snau grad slakkere i slakkeste innstilling. Ride-9, systemet som lar deg justere demperopphenget i 9 ulike konfigurasjoner, er beholdt. Ved å flytte innfestningen for demperen frem og tilbake justeres styrevinkelen fra 66-67 grader. Flytter du derimot innfestningen opp eller ned endres fjærraten. Opp for mer lineær rate og en mykere følelse gjennom hele vandringen. Ned for stigende rate og bedre motstand mot store slag.