/ Annonse

Grus Cruise

Det er noe med følelsen av å komme seg vekk fra veien, biler og alt mas etter jobb og bare cruise innover på grusveiene i marka.

Sist oppdatert 29. juni 2018 kl 12.23

I fjor høst bestemte jeg meg for å skaffe meg en gravel-bike. Etter å ha testet Crux og Diverge falt valget på Diverge Expert. Det var ikke lett å velge mellom de to modellene, men Divergen trakk det lengste strået siden jeg liker hvordan man sitter på den og komforten med demping i stemmet når det er rufsete vei. Den har totalt litt mer komfort på lengre turer og jeg føler den er like rask som en Crux på sykling på grusveier.

gravel2_low
gravel2_low

Fra før hadde jeg Enduro og Tarmac, og jeg ville ha en sykkel for å ta turer på alle grusveiene innover i marka.  Det er mange muligheter og vanvittig mye fint å se. Nå har jeg flere kompiser som har skaffet seg CX eller gravel-bike så det er topp å ta turer sammen med andre, men det er også fint å sykle alene.

gravel4_low
gravel4_low

Det er noe med følelsen av å komme seg vekk fra veien, biler og alt mas etter jobb og bare cruise innover på grusveiene i marka. Da kan man virkelig koble av og trekke inn frisk luft. Det er en litt annen treningsform enn landeveien siden det er mer motstand og raskere variasjoner enn når man sykler på asfalten. Jeg sykler alltid hjemmefra inn til marka, og det er overraskende hvor lett den også ruller på asfalten. Med marka så lett tilgjengelig som vi har i Oslo er det aldri mer en 10-15 minutter på veien før entrer skogen og kan rulle videre på fine grusveier.

gravel3_low
gravel3_low

En fin tur er å sykle inn ved Kjelsås og langs østsiden av Maridalsvannet. Her er det fine grusstier med rask variasjon og om ettermiddagen sykler man i solnedgang med utsikt over Maridalsvannet. Ønsker du en lengre tur er det fint å sykle via Hammern og inn til Kikut og så videre ut i Sørkedalen og tilbake til byen. Det finnes også en rekke andre kombinasjoner og jeg pleier å ta andre runder hvor jeg kan sykle mest must på grus. Jeg pleier ofte å ikke sykle 3-4mil da jeg sykler på Divergen og jeg synes det er en fin og effektiv økt. Det er mer intens trening enn landevei og jeg føler man må sykle ca 50% mer i km for å få tilsvarende treningseffekt på asfalt.

Se gjerne turer jeg har tatt på Strava hvis du ønsker inspirasjon.

Jens-Martin Johnsrud

Jens-Martin-Johnsrud_low - Copy

Jens-Martin Johnsrud bor i Oslo og sykler sti/enduro, gravel og landevei, 3-5 dager pr uke. Han sykler på Enduro Coil, Diverge Expert og Tarmac Expert SL6. Han er tilknyttet den autoriserte Specialized-forhandleren Sykleriet.  Jens-Martin startet Stereo Skis og kjører mye ski om vinteren, og bidrar med markedsføringen av merket. Gjennom skimiljøet kjenner han mange som er gira på enduro og gjennom utdanning en hel del som sykler landevei. Nettverket blir engasjert på turer som filmes og fotograferes.

Publisert 29. juni 2018 kl 12.23
Sist oppdatert 29. juni 2018 kl 12.23
Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen