/ Annonse

Powerplay fra Rocky Mountain – Stisykling blir aldri det samme igjen

Elsykkeldebatten har rast og gått i media, i kommentarfelt og på forumer i mange år. I 2017 ble det lovlig for terrengsyklister å sykle batteriassister i utmark, og i 2019 ble det samme lov i marka rundt Oslo. De siste årene har flere og flere sett fordelene ved å sykle elsykkel. Er du fremdeles en av de som er skeptisk bør du lese dette.

Sist oppdatert: 18. august 2020 kl 15.35
Rocky Mountain Powerplay
Rocky Mountain Powerplay
Lesetid: 5 minutter

Se for deg en forenklet sykkelhverdag der du kan komme deg raskere og mer miljøvennlig på tur. Der ute i det vakre landet vårt ligger det tusenvis av kilometer med stier som venter på deg. Med en batteriassistert sykkel har det aldri vært enklere å komme tidsklemma i forkjøpet og få mest mulig ut av den tiden du har til rådighet. 

Begynte på scratch

Rocky Mountain valgte å begynne helt på scratch da de skulle lage sin første elektriske stisykkel.

Der mange konkurrenter valgte å kjøpe motoren fra en ekstern leverandør, designer RM sin egen.

En god sykkel, uavhengig om den er batteriassistert eller ikke, trenger først og fremst en god geometri.

- Dette var mye vanskeligere å få til ved å kjøpe deler eksternt, så Rocky begynte derfor med å designe en ramme med en geometri de visste fungerte godt, og så bygget de motoren etter denne, forteller Snorre Setrom, sykkelekspert hos spesialistbutikken VPG i Oppdal.

-  Siden de har fått til en veldig god geometri, så har den en veldig naturlig følelse på stien som man umiddelbart kjenner igjen fra vanlige stisykler fra Rocky Mountain. Man kjenner at den er leken og god i sving, den er god og lett å hoppe med, det er lett å dra på bakhjulet og den er stabil og trygg i stor fart. På grunn av den ekstra vekten fra motoren så får man ekstremt godt grep. Det er en kompromissløs og god stisykkel!

Snorre Setrom hopper på Rocky Mountain Powerplay
Snorre beviser kompromissløsheten til denne sykkelen fra Rocky Mountain. Foto: Knut August Svisdal

 

Til tross for elsykkelen sin renessanse så er det likevel mange som fremdeles er skeptisk.

Det er ifølge sykkelekspert Joakim Eide i VPG helt ubegrunnet.

- Du kan jo prøve å forestille deg hva du kan gjøre med en elsykkel og hvordan den kan berike sykkelopplevelsen. Når du først tenker i de baner så åpner det seg opp muligheter du ikke ville tenkt på i det hele tatt med en vanlig sykkel. Og jo mer du sykler, jo flere muligheter ser du dukker opp. Som eksempel var 10 kilometer på grussti frem til stien noe man gjerne tok med bil før. Men nå kan man jo likså godt bare bruke elsykkelen.

 

Man trenger ikke å være like avhengig av shutling med bil. Sykler man med en gjeng der alle har elsykkel så er det heller ikke nødvendig for noen å stå ut en tur for å kjøre bil for de andre. Det gir ikke de samme avbruddene i syklingen, alle får vært med og så er det jo mer miljøvennlig. Det at man ikke er avhengig av bil eller heis i like stor grad gir også en stor frihetsfølelse.

 

Batteriassistert sykling på grus
Dette bildet hadde vært av en bil før Rocky Mountain Powerplay. Foto: Knut August Svisdal

Fordommer mot elsykkel

Fra folk i miljøet får man ofte høre at syklene er kjedelige å sykle på og at det ikke er noe trening i det. Både Joakim og Sondre er helt uenige i de påstandene.

- Det at elsykler er kjedelige å sykle på stemmer ikke. Sykler fra Rocky Mountain har geometri og egenskaper som fungerer utmerket både til klatring, nedover og bortover. Nedover-egenskapene forandres ikke på grunn av motoren. Det som forandres er bortoversyklingen og klatringen, som bare blir kjekkere og åpner opp flere muligheter.

 

Treningen kan ifølge Joakim tilpasses helt sånn som du ønsker selv.

- Den hjelpen du får fra motoren kan justeres til nesten ingenting, eller til å gi veldig mye hjelp om du ønsker det. På vei ned gir den ekstra vekten faktisk mer belastning på kjernemusklatur og armer/skuldre.

 

Mange er også skeptiske til brukervennligheten og unaturlig kraftoverføring fra motoren.

- Det jeg liker best i Rocky sitt system må være den sømløse kraftoverføringen, og her er sykkelmerket bransjeledende. Under panelet på motoren har sykkelen en elektromagnetisk føler som leser av kjedets bevegelser 1000 ganger i minuttet. Den gir kontinuerlig beskjed til motoren om å gi kraft eller ta vekk kraft. Under klatring så merker jeg ikke at den har noe etterspark, og den begynner aldri å spinne fra meg.

Den er skikkelig dynamisk i tråkket, så den gir meg krefter med en gang, og bakkestart går som en lek, sier Joakim Eide.

 

Når det kommer til brukervennlighet er Rocky sine sykler utstyrt med en styringsenhet som kalles Iwoc. Denne betjenes enkelt med tre knapper som gir deg informasjon via dioder i forskjellige farger. Iwoc har ant+ slik at den kan sende informasjon til en Garmin computer. Her får du informasjon om gjenværende batteritid, batteritemperatur og alt du ellers trenger.

 

Ingen grunn til rekkeviddeangst

Sykkelen har et batteri på 672 Watt timer. Det vil si at du kan sykle langt uten å få rekkeviddeangst. I praksis vil det si at en syklist på ca 100 kilo som er flink med å tilpasse ytelsesnivået fra motoren, fint kan sykle 1800-2000 høydemeter på ett batteri.

Batteriet bruker 2 timer og 10 minutter på å lade fra 0% til 80%. En lading fra 0 % til 100% tar ca 3 timer og 50 minutter.

Rocky Mountain Powerplay motor
Bak dekselet på Powerplay-motoren. Foto: Knut August Svisdal

Om man likevel skulle trenge mer rekkevidde selger RM en Overtimepack. Dette er et batteri på 330 Watt timer, som man veldig enkelt monterer oppå det eksisterende batteriet.

Alle elsyklene til RM satt opp med e-spesifikt drivverk og utstyr. Den er utstyrt med tykke gode dekk for å ta opp for belastningen fra den ekstra vekten. I tillegg fonner du store og kraftige firestemplede bremser og korte kjedestag. Rocky Mountain har virkelig klart å lage en stisykkel som føles som en stisykkel, bare at den har motor. Uansett om du er helt ny i gamet eller har syklet sti i en årrekke kan du ha en Powerplay-sykkel fra RM som den eneste sykkelen du har.

Rocky Mountain Powerplay -> Ride more – Faster – Further

Publisert 18. august 2020 kl 15.35
Sist oppdatert 18. august 2020 kl 15.35

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen