FAKTA

Yosemite City Sport
Pris: 7499 kroner

vekt: 24,2 kilo

biltema.no

Poengscore: 3/10

Biltemas hvite svane er testens peneste sykkel. Den har et batteri som er flott integrert i rammen og en skinnene blank forhjulsmotor.

Sykkelen er komplett utstyrt med heldekkende skjermer, bagasjebrett, en robust støtte og til og med en raus kurv i front.

FLOTT INTEGRERT: Batteriet på Biltema-sykkelen ligger inne i ramma. 

I bruk er BIltema-sykkelen ganske annerledes enn de dyrere syklene i denne testen. Motoren som sitter i forhjulet er i stor grad frikoblet pedalene, ved at den gir like mye kraft uansett om du trår hardt eller rolig. Du justerer kraften motoren skal gi med bryterne på displayet ved venstre hånd. Displayet gir forøvrig ingen annen informasjon enn hjelpenivå og batternivå. Ingen informasjon om fart, rekkevidde eller annet er tilgjengelig.

FORHJULSTREKK: Med motoren i forhjulet er det litt mindre kraft i bakkene enn med krank- og bakhjulsmotor

Forhjulsmotoren drar en del dårligere enn de andre motorene og når fort sin grense i bratte motbakker. I tillegg er den krevende å sykle med på grus da den fort kan spinne i bratte bakker og når du kommer rundt krappe svinger. Vi opplevde at sykkelen liksom kjørte fra oss ved et par anledninger, noe som føltes utrygt i trafikken.

De tre girene i baknavet er tilnærmet vedlikeholdsfrie, men gir lite utvalg i kupert terreng. At sykkelen har bakbrems som virker ved at du trår bakover på pedalene kan kanskje være fint for noen, men det oppleves som vesentlig mindre trygt i fart enn skivebremser. Forbremsen oppleves også som ganske veik sammenlignet med de andre syklene sine bremser.

LITE INFO: Displayet på Biltema-sykkelen viser kun batteristatus og motor-nivå. 

Det er ikke helt rettferdig å sammenligne Biltemas billige elsykkel med de andre syklene her. De koster jo nesten tre ganger så mye. Likevel viser Biltema-sykkelen at du får det du betaler for. Yosemite-sykkelen er lettsyklet i flatt terreng med god oversikt, men oppleves som litt ustyrlig i hektisk trafikk og i bratte bakker. Batteriet på kun 300 wh vil gi kortere rekkevidde enn de andre syklene. 

Spesifikasjoner

36 V / 250 W motor, og 9 Ah batteri. Maks. 25 km/t, 30–60 km rekkevidde.
Ramme: Aluminium
Hjulstørrelse: 28"
Rammehøyde (cm): 51
Gaffel: Aluminium
Gir: 3
Frontgir: -
Bakgir: Shimano Nexus
Girsystem: Girvrider
Krank 38 T, 170 mm (aluminium)
Styre/styrestamme: Aluminium
Forbremse: Felgbremse (V-bremse)
Bakbremse: Fotbremse
Drev: 18 t
Kjede: KMC, rustbeskyttet
Felg: Dobbel bunn, aluminium
Dekk: 700 x 38C, 40-622 mm
Setepinne: 27,2 mm, 300 mm
Frontlykt: Batterilykt, LED
Baklykt: Batterilykt, LED

PLUSS
Pent utseende flott integrert batteri Skjermer, bagasjebrett, støtte og kurv Lav pris
MINUS
Svake bremser Få gir forhjulsmotor spinner på grus Motoren løper litt fra syklisten Display uten informasjon Batteri med liten kapasitet