FAKTA

ECO-ride Epix S1 Uni

Pris: 19995 kroner
Vekt: 26 kilo

ecoride.no

Poengscore: 6/10

Ecoride Epix S1 uni har en bakhjulsmontert motor av typen SpinTech. I tillegg har den et ekstra stort batteri fra Panasonic. Batteriet er oppgitt til 520wh noe som er 100wh mer enn på syklene med Shimano-motor. Det store batteriet gir likevel ikke Ecoride-sykkelen noe lengre rekkevidde enn syklene fra GT, White og Diamant. Rekkevidden er i underkant av 60 kilometer med maks hjelp fra motoren avhengig av terreng og sykkelstil.

MOTOR I HJULET: Inne i baknavet sitter hjelpemotoren på Ecoride-sykkelen. 

Ecoride-sykkelen er komplett utstyrt med heldekkende skjermer, bagasjebrett, lys og støtte, en klar fordel i hverdagen. Displayet på sykkelen er ikke avtagbart og fungerer også som en tyverisikring. For å starte sykkelen må du sveipe et lite plastkort over displayet. Sikkert, men også litt klønete med enda et lite kort å holde styr på. Sykkelen har integrert rammelås i tillegg. Fint.
I bruk er Ecoride-sykkelen den med smidigst gange. Det er ingen hakking ved 25 km/t snarere en smidig overgang der motoren kutter. Tilsvarende er det når du starter opp. Motoren akselerer ganske fort, litt fortere enn kraften i pedalene kanskje tilsier. Noe som kan være litt uvant for mange.

KORTLÅS: For å starte sykkelen må du sveipe et spesielt kort over skjermen. Displayet kan ikke taes av sykkelen. 

Sykkelen har en funksjonell dempergaffel som gir god komfort. At både motor og batteri sitter montert bak på sykkelen fører til at det er ekstra vanskelig å komme seg opp fortauskanter. Det er krevende å lette opp vekten på bakhjulet når så mye av sykkelens vekt er konsentrert bak setet.

Displayet gir ok oversikt over rekkevidde, men vi savner en basisfunksjon som klokke. At displayet ikke kan taes av følges også litt risikabelt, ikke med tanke på tyveri, men potensielt hærverk eller uhell i et trangt sykkelstativ.

MYE MEKK: For å ta ut batteriet må du løsne setet både fra rammen og ved å vippe det framover. 

Gå-funksjonen som du aktiverer med tommelspaken under displayet gir deg 6 km/t uten å trå på pedalene hjelper på litt med å trille sykkelen opp til eller fra en bod.
Når du skal lade batteriet på ECO-ride-sykkelen er det usedvanlig klønete å få batteriet av sykkelen. Du må bruke en spak under setet for å vippe dette fremover. Du må så åpne hurtigkoblingen som fester setepinnen i ramma, før du kan dra opp det store batteriet. Batteriet kan heldigvis lades på sykkelen, men det anbefales å oppbevare batteriet inne. 

Ecoride Epix S1 Uni er en komfortabel sykkel med smidig motor, men høy vekt og klønete løsninger trekker ned. 

Spesifikasjoner

Rammemateriale: Aluminium, lavt innsteg
Hjulstørrelse: 28 tommer
Gir: Shimano Deore 9-gir
Bremser: Tektro Hydrauliske skivebremser
Drivverk: SpinTech
Hastighet: 25 kmt
Motor: SpinTech R5 250W
Motorplassering: Bakhjul
Batteri: B1 PowerPack 520Wh (14.5Ah 36V)
Batteri-celler: Panasonic Li-jon
Lader: SpinTech Power Charger 3A
Rekkevidde: Opp til 75 km
Display: SpinTech C2 LCD og safety K1-keycard
Assistanse-nivåer: Off, Low, Normal, High, Power
Funksjoner: Hastighet, Tripteller, Odometer, batteristatus
Walk-assist: Ja - 6 kmt med Power-funksjon
Lås sykkel: Godkjent (S) rammelås, ABUS
Lås batteri: Inkludert
Lys: LED foran og bak
Frontgaffel: Suntour, dempergaffel
Bagasjebrett: Aluminium foran og bak
Sete: Velo Sport, vinklingsbar
Dekk: Kenda, punkteringsforsterket
Felg: Alexrims, dobbelbunnet aluminium
Skjermer: SKS Germany
Kjedekasse: SKS Germany
Støtte: Inkludert, justerbart

PLUSS
Komfortabel å sykle på Veldig smidig motorgang Integrert lås Skjermer, bagasjebrett, støtte og lys God dempergaffel Kvalitetsgir kraftige bremser
MINUS
Veldig klønete å ta av batteriet Kortsikkerhet virker i overkant Tung Ingen klokke på displayet