Hei,

Ser at det er mange poster og tester om valg av grusracer, men slenger likevel ut et innlegg om tema.

Jeg er ute etter en sykkel for jobbpendling og trening, senhøst, vinter og tidlig vår, samt markaturer som gjerne også kombineres med litt asfalt. Skeptisk til å ha èn sykkel til alt pga. salt, møkk mv. Ser i utgangspunktet for meg en sykkel som føles rask både på asfalt og markaveier. Samtidig bør den være robust nok til mindre gode grusveier. Ser ikke for meg å sykle grov sti eller lengre turer med mye baggasje. For å øke bruksområdet, ser jeg for meg at sykkelen bør ha karbonramme og ikke være over 9 kg. Ser for meg GRX-system, to-delt krank og ikke så nødvendig med elektronisk giring.

Budsjett 25-35 tusen. Kjøper ikke sykkel hvert år, så jeg er opptatt av at den holder meg fornøyd over tid.

Har Fara Gravel2 i tankene, samt Orbea Terra, evt. Cervelo Aspero. Usikker på om førstnevnte er for mye rettet mot trivsel på grov grus og lange turer med bagasje, og for lite rask mtp. mitt behov.

Fra før har jeg en robust rittfulldemper og en komfortracer, som jeg begge har tenkt å bruke framover. Komfortraceren er imidlertid 15 år og selv om det fungerer fint, er den nok klar for utskiftning snart. Har da tenkt å erstatte den med en sykkel ala Cervelo R5, BMC Roadmachine, Canyon Endurace o.l. Men, altså skeptisk til å bruke en slik god sykkel i salt mv.

Ragnvald