Sitat: Dupp
Hei igjen,

Gjenåpner tråden siden jeg har et nytt spørsmål angående vedlikehold.

Det har begynt å komme noen ulyder når jeg trår, i form av knitrelyder og knekkelyder. Sykkelen var på førstegangsservice for noen dager siden, og jeg påpekte problemet. Dessverre ble lydene bare verre etter turen på verkstedet! Så nå ønsker jeg å fikse dette selv.

Har forstått at det kan være vanskelig å finne akkurat hvor lydene kommer fra. Men jeg bør vel kanskje begynne med kranken/kranklageret? Jeg er jo helt nybegynner så vet ikke helt hva jeg trenger av verktøy for å gjøre jobben.

Så hva slags verktøy trenger jeg for å skru løs kranken/kranklageret (hvis det må til?)? Det finnes jo så mye forskjellig der ute.

Dette er sykkelen:
Cannondale Trial 2

Hvis jeg har forstått det riktig er kranklageret "FSA Comet MegaEXO ".

Blir sprø av lydene, så håper på litt hjelp! ICON_SMILE

Hei, først må du gjøre følgende:

1) Se på venstre krankarm og se om den er festet med en bolt med 8mm innventid sekskanthull
2) Se om lagrene er i flukt med rammen eller om det er en del som synlig stikker ut med spor rundt hele.

Dersom jeg har forstått søkene min rett, så er det relativt enkelt å demontere FSA krankset. da disse normal er self extracting. Du bruker dermed en 8mm unbrakonøkkel på venstre krankarm og skrur mot klokka. Ganske tregt å få av, men det løsner etterhvert.