Sitat: Dupp
Hei igjen,

Gjenåpner tråden siden jeg har et nytt spørsmål angående vedlikehold.

Det har begynt å komme noen ulyder når jeg trår, i form av knitrelyder og knekkelyder. Sykkelen var på førstegangsservice for noen dager siden, og jeg påpekte problemet. Dessverre ble lydene bare verre etter turen på verkstedet! Så nå ønsker jeg å fikse dette selv.

Har forstått at det kan være vanskelig å finne akkurat hvor lydene kommer fra. Men jeg bør vel kanskje begynne med kranken/kranklageret? Jeg er jo helt nybegynner så vet ikke helt hva jeg trenger av verktøy for å gjøre jobben.

Så hva slags verktøy trenger jeg for å skru løs kranken/kranklageret (hvis det må til?)? Det finnes jo så mye forskjellig der ute.

Dette er sykkelen:
Cannondale Trial 2

Hvis jeg har forstått det riktig er kranklageret "FSA Comet MegaEXO ".

Blir sprø av lydene, så håper på litt hjelp! ICON_SMILE

Hei, først må du gjøre følgende:

1) Se på venstre krankarm og se om den er festet med en bolt med 8mm innventid sekskanthull
2) Se om lagrene er i flukt med rammen eller om det er en del som synlig stikker ut med spor rundt hele.

Dersom jeg har forstått søkene min rett, så er det relativt enkelt å demontere FSA krankset. da disse normal er self extracting. Du bruker dermed en 8mm unbrakonøkkel på venstre krankarm og skrur mot klokka. Ganske tregt å få av, men det løsner etterhvert.

Dersom kranklageret er av typen pressfit, så er det kjent at disse kan og vil knirke med tiden. Dersom du har denne typen, så kan det fikses ved å demontere, smøre og remontere, evt bytte lager helt. Knirket kommer fra overgangen mellom utsiden av lageret og hullet i rammen din er presset inn i. For å gjøre dette, så trenger du noe å forsiktig å dunke lagrene ut fra innsiden. For å montere nye, trenger du allerhelst et eveg verktøy for å presse inn nye, men noen bruker bare en stor gjengestang, solide skiver og mutter på hver side. Dersom du er helt fersk her, så anbefaler jeg deg å oppsøke et skikelig sykkelverksted som kan dette og som har rett utstyr for jobben.

Er lagrene derimot av den gjengede typen så er det enklere å demontere disse da du kan enkelt skry dem ut fra utsiden. Du trenger da en egen nøkkel som passer i sporene som ligger på utsiden av lageret.