Sitat: larsdx

Jeg skjønner hva du mener, men man skal være godt over gjennomsnittet teknisk og ha godt over gjennomsnittet kondis for å sykle hele TSR uten fotisett,

Men man må huske at det absolutt ikke er noe krav å sykle uten fotisett, verken opp eller ned. Det er lov å gå og løpe. Tipper de færreste syklet opp Slettfjell-dobbelen under rittet, f.eks.
Det er selvfølgelig aller best med rittløyper der man kan sykle hele veien, men at de aller fleste må gå et par korte partier mener jeg helliger middelet om en morsom og krevende løype forøvrig.
I all beskjedenhet så er jeg veldig fornøyd og litt stolt over hvordan Terrengsykkelrittet har endret fokus hos mange terrengsyklister. Litt vekk fra intervalltrening på asfalt og grus og mer mot øving i terrenget. Det var min ønskede utvikling da jeg satt i gang rittet.
Det var jo en motreaksjon på at de aller fleste forbant terrengsykling med Birken og at det av mange ble snakket om at krevende ritt måtte gjøres enklere for å rekruttere yngre syklister.
Min tanke var at det motsatte var bedre. Ved å gjøre det mer krevende blir det et ritt for de unge, og de voksne som er innstilt på å øve. Det gjør også unge norske terrengsyklister bedre rustet på evt internasjonale ritt.
Det er også litt kulere å delta på et ritt som foreldrene dine ikke er i stand til å fullføre... ICON_WINK

Det har siden starten i 2008 også blitt ytret ønske om å forenkle TSR for å nå bredere, noe jeg har gitt tydelig uttrykk for at er dumt.
Løypa har utviklet seg på mange vis fra originalløypa fra 2008, men den er alt annet enn enklere. Den har kanskje noe bedre flyt, men den er ganske mye mer krevende nå enn i begynnelsen. Deltagerne og syklene har heldigvis også utviklet seg med rittet.

Det er veldig kult at så mange synes Terrengsykkelrittet er årets høydepunkt. Det gjør det verdt å stå opp klokka 4 lørdag morgen for å sjekke løypemerking, etter å ha merket fra 12 til 22 på fredagen også.
Det gjør det også litt mindre trist at jeg ikke får deltatt selv på det rittet som jeg aller helst har lyst til å sykle sjøl.
Frøy har virkelig gjort rittet til sitt det siste tiåret og all ære til alle frivillige og ansatte i Fri Flyt som har vært med på realisere dette rittet de 12 årene vi har arrangert det.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no