Jeg kjørte 2 x Maxxis Beaver 2,25. En favoritt her og det var bra grep. Eller i alle fall så bra som jeg kunne håpe på. Men det er jo ingen hellig gral som forvandler glatte røtter og sleipt svaberg til borrelås. Jeg synes Slettefjell var superglatt på førsterunden og jeg var nedpå et par tre ganger i løpet av mine drøye 4,5 timer på sykkelen i tillegg til flere utklikk og utallige alternative uønskede sporvalg som følge av litt skliing hit og dit.

Noe som gjør oppsettet litt tryggere og lettere for min del er at TSR løypa slik den nå er lagt ikke inneholder noen høyhastighetspartier for en langsom sjel som meg. Jeg kan da sette opp dekka slangeløst med så lavt trykk at jeg har et par gjennomslag per runde uten (for) stor fare for punktering eller havari. Da innbiller jeg meg i alle fall at jeg får maks grep ut av de dekka jeg har til rådighet. Jeg synes riktig dekktrykk er en mer krevende øvelse for UB og Bukkerittet hvis forholdene er våte da variasjonene i terreng er større.

Men beverne er fine altså. Litt lite volum, men myk gummi på sidene, godt med sleipinger i sideknastene, forsterka sidevegger, ruller ganske bra på grusen og litt grep fra tydelige knaster også på våt jord som kommer godt med når man skal opp og frem. Sistnevnte kommer godt med når jeg ikke har ork til å holde trykket jevnt oppe, marsjfarta synker til type svært lav og jeg må akselerere for å klarere hvert eneste lille mini- småcrux med kun ymse våt skog å sparke fra i.

Og når beverne først slipper så opplever jeg de som rimelig forutsigbare og lite annet enn meg sjøl å mine sporvalg å skylde på.

Redigert av jos (26/05/2019 23:04)
Rediger grunn: Typo