Sitat: Dupp
Takk for flere gode svar! ICON_SMILE

Virker som om jeg overkompliserer vaskinga i alle fall, så skal forsøke å ikke bestille alt mulig av renseprodukter.

Siden tråden handler om "vedlikehold" og ikke bare vasking, har jeg et par spørsmål til.

Jeg ønsker å redusere antall tommeltotter, og lære meg å mekke/vedlikeholde litt selv. Hva trenger jeg av verktøy? Tenkte å kjøpe en ny "multiverktøy", forslag til en grei som ikke koster all verden?

Og trenger jeg noe fett som kan smøres her og der? Tok av setepinnen, da det var kommet noe sand der. Jeg la merke til at det var noe fett der, så hva trengs for å etterfylle? Ser også at det tyter ut litt fett der hjulet er festet til ramma (vet ikke hva dette heter). Skulle tro det var noe "universalfett" som kan brukes flere steder på sykkelen?

Trenger jeg noe spesialverktøy for å skru av pedaler? Fikk med noen enkle pedaler, og virker som om det har kommet noe drit inni der som gjør at de ikke ruller godt. Kjenner at det er noe som "rugler" inni pedalene, og tenkte jeg skulle ta dem av for å se om det kan fikses. De var merket med FP-922, kanskje det er disse:
pedaler FP-922

Jeg bør vel kjøpe en pumpe til demperen også, forslag?

Andre ting man trenger? ICON_SMILE

Medfølgende pedaler kan med fordel kastes, og kjøp noe som fungerer. Medfølgende pedaler er demo-ting, de er ikke verd å fikse på.

Ting du trenger, av basisverktøy:

* Et godt mulitverktøy med kjedekutter - dette kan ligge i sekken.
* Et utvalg ok-kvalitet unbraknøkler til å ha hjemme.
4mm og 5mm kan med fordel være av bedre kvalitet, de brukes mye.
6mm, 8mm, 10mm, litt avhengig av hva slags unbrako som er på akkurat din sykkel.

2, 2,5 og 3mm brukes en del steder.

Torx
T20 og T25 er vel de mest vanlige.

Demperpumpe
Dekkspaker
Ett par reserveslanger til å ha med på tur.
Lappesaker, veier ittno og kan få deg hjem hvis du punkterer flere ganger på en tur.

Pedal-monteringsnøkkel - 15mm(hvis pedalene dine ikke har unbrako, men det har de fleste)

Quicklink tang

Noen gamle t-skjorter for rengjøring og pussing.
Noe "fett" av grei kvalitet.

Sikkert mer å legge til her, men tror det meste av basisting er dekket.