Hei,

Jeg kjøpte en ny terrengsykkel (Cannondale Trail 2, hardtail) for et par dager siden, og nå lurer jeg på hva som trengs av daglig vedlikehold og utstyr til dette.

Jeg har tatt noen runder i skogen på sti, og den har blitt skikkelig grisete. (Kan ikke huske sist jeg har kjøpt noe nytt til flere tusen kroner, og det første man gjør er å rulle den rundt i søla... ICON_SHOCKED ) Da har jeg spylt den med hageslangen, og forsøkt å tørke av kjedet. Men det sitter så mye dritt fast i kjedet, og usikker på hva slags smøring den ble levert med. Skikkelig seigt, eller mer fast enn olje liksom. Kan det være voks? Eller er det noe standard som brukes på nye sykler/kjeder? Får ikke bort møkka, og filla jeg tørker med sitter til og med fast...

Så jeg er usikker på hvordan jeg skal vedlikeholde kjedet og drivverket. Har googlet litt, og sett at Rock and Roll har blitt nevnt. Kan jeg bare begynne å bruke dette, tut og kjør, uavhengig av hva som ligger på kjedet fra før? Eller må det "preppes" på en eller annen måte? Ønsker liksom å få en god start med ny sykkel, og sørge for godt vedlikehold fra starten av.

Og hva annet av rensemidler kan jeg ha nytte av? Har sett i andre tråder at Muc-Off har blitt nevnt, men det finnes masse ulike produkter fra den produsenten. Mener å ha sett at det finnes noe man kan smøre/spraye på drivverket, og så spyle det av etter hvert. Hva er i så fall dette?

Noe annet på sykkelen jeg bør rense/smøre/vedlikeholde etter "hver" tur?

Min forrige sykkel ble ikke vedlikeholdt på over ti år, så ønsker ikke å gjøre det samme nå. ICON_SMILE