En kompis vil sykle Mjølkevegen med meg og overnatte i telt, dvs. med ca 40 kg Bob henger på slep. Jeg er en velvoksen mann på 115 kg som ikke rekker å komme i tilstrekkelig form, så jeg må ta en snarvei - jeg vil anskaffe en e-fatty.

Jeg har ikke budsjett til mere enn 25k, og da er jeg nede på følgende short list:
1. Momas F2 med Bafang 350W, fast forgaffel (Kajakk og Fritid/E-wheels)
2. Momas F1000 med Bafang 1000W, fast forgaffel (Kajakk og Fritid/E-wheels)
3. Brukt Bigwheel med Brose T 250W og demper foran.

Jeg er ikke interessert i fart men i dra kraft og distanse, og ønsker at syklen skal være sperret til 25 km/t. Derimot er jeg nok så liberal mht. effekten i relasjon til de lovlige 250W, for jeg er meget usikker på om 250W er nokk til å dra et vogntog på i alt 185 kg 1000 høydemeter flere dager på rad.
Jeg vil naturligvis helst ha Brose-motoren, men om ikke 250W rekker til å få vogntoget over fjellet og har tilstrekkelig distanse, må jeg gå på kompromis med dette = Bafang 1000W.
Omvendt er det en sykkel jeg ønsker og ikke en elektrisk moped. Jeg ønsker at sykkelen skal kompenserer for min manglende fysikk, og ikke mere enn det. Jeg ønsker å skulle følges med min kompis og sykle med samme belastning som han. Når jeg ser Youtube-videoer med 1000W sykler, hvor de kjøre opp ad bakke med 50 km/t uten å tråkke, blir jeg i tvil om der er for mye power på de. Om det er mulig å "holde igjen".

Er der noen her som har erfaring med
1. Momas-syklene?
2. Bigwhell
3. 1000W vs. 350W vs. 250W i relasjon til stor vekt, lange sykkelturer og mange høydemeter?