Her kommer et relativt langt innlegg vedrørende de to spørsmålene under. Dette er en løsning vi har brukt lang tid på å diskutere oss fram til, og ser det som en mye bedre løsning enn de andre alternativene.

Here goes:

Det er flere argument som gjør at vi velger å gjøre det sånn som vi gjør nå vedrørende påmeldinsavgiften.

1) Da det forrige systemet vårt mottar .mange. klager og misfornøyde deltakere ser vi oss nødt til å endre til et annet.

2) Jobben med å administrere i overkant av 1000 påmeldinger i et tidsrom på i underkant av 8 timer er krevende. Vi er nødt til å ha et holdbart system som skal få til dette.

3) Under Utflukt er det ca 40 guider i sving. Disse får ikke betalt og bruker masse tid av helgen sin på å guide deltakere gjennom Trysils skoger. 80% av påmeldingsavgiften går direkte til Trysil Stisykkellaug som har ansvaret for turguidingen under festivalen. Disse midlene kan de videre bruke til å utvikle egne stiprosjekt i Trysil - f.eks. mer tilrettelegging, etablering av nye stier, utbedring og vedlikehold av gamle stier osv osv. Alle ting som går utenfor Trysil Bike Arena sine prosjekter.

Tanken med denne påmeldingen er at folk skal melde seg på fordi de faktisk skal delta, ikke fordi de bare vil sikre seg plassen i tilfelle de ønsker å være med. Motivasjonen for å avbestille dersom de ikke stiller, tenker jeg bør være vanlig folkeskikk og ønsket om at en annen syklist kan få muligheten til å oppleve det respektive syklist ikke har mulighet til.

Vi refunderer ikke billettprisen på noen av arrangementene eller turene våre, da det ikke er returrett på tidsbestemte ytelser. Det gjelder det samme for konsertbilletter, flybilletter, tog o.l.

Vi er heller ikke interessert i å fakturere folk i etterkant av festivalen. Det er vesentlig vanskeligere å kreve inn penger i etterkant, enn å ta betalt i forkant. Hadde jeg betalt en faktura på 75,- jeg fikk etter festivalen, dersom jeg ikke møtte opp på en stitur? .... Tviler. Jeg hadde i allefall synes det hadde vært fryktelig irriterende.

Festivalpasset inkluderer bl.a. gratis stolheis i 4 dager, gratis barnepass og underholdning på kveldstid - dette for fra 550,- per pers. Vi kunne sikkert ha inkludert disse 75,- i deltakerpasset og sånn sett tjent mye mer penger - men da ville organiseringen med at alle 800 deltakere har "krav" på gratis stitur hver dag under festivalen fordi det har de betalt for, gjort ting vesentlig mye mer kompliserte. I tillegg må vi tenke litt bærekraftig oppi det hele å ha litt kontroll på hvor mange personer vi sender ut i skogen daglig - men det er en helt annen diskusjon ICON_SMILE

Mvh Utflukt
Fri Flyt AS