Sitat: imag
Jeg vet ikke helt om jeg kjøper at det kan være kragebeinsbruddinduserende å ta seg for med hendene? Armen er jo leddet tre steder før den kommer opp til kragebeinet, og sjansen er vel stor for at det ryker et eller annet sted på veien før kreftene kommer helt opp til skulderen.

Anekdotisk erfaring I: Sist jeg gikk ned i en velt og landet på baksiden av skulderen brakk jeg kragebeinet.

Anekdotisk erfaring II: En i familien jobber med å reparere brekte kjever o.l. Han mange syklende, men få syklister, siden disse ofte sitter fast i pedalene og dermed i stedet for å fly over styret tar med seg sykkelen rundt (og lander på skulderen og brekker kragebeinet ...).

Det er nok en stor sjanse for kragebeinsbrudd uansett, ja. Om man slipper styret tidlig stopper man rotasjonen, og går pladask rett ned i bakken. Da treffer man bakken med hender, fjes eller skulder først. Om henda holdes på styret lenge nok til å få rotasjon er det større sjanse for å rulle over skulder fremfor at man treffer bakken direkte. Det er jo selvfølgelig en stor sjanse for at kragebeinet går i dette scenarioet også.